PUISI merupakan karya seni yang
berupaya berdiri teguh secara mandiri tanpa perlu berkhidmat untuk atau kepada
sesiapa. Puisi tidak wajar dizahirkan untuk tujuan lain selain untuk berpuisi.
Ia tidak harus dinilai oleh prinsip retorik moral, mahupun disukat dengan
berjana politik ataupun sebarang piawaian yang bukan estetika. Namun begitu,
tidak bermakna puisi itu anarkis kerana sebagai karya seni yang tulen, ia
mengandungi unsur-unsur pendidikan yang mempengaruhi pembentukan masyarakat
dan budaya masa hadapan. Bukankah 'sastera' cermin masyarakat?
Penulis dan ahli falsafah Jerman
seperti Kant, Goethe dan Schiller, misalnya, sependapat bahawa karya seni
haruslah mempunyai autonomi atau hak sendiri ke atas hasil ciptaan berbentuk
seni. Idea seni untuk seni begitu jelas dalam perbincangan Victor Hugo dalam
bahagian prakata Cromwell (1827) dan Hernani (1830). Bagaimana pun, beliau sama
sekali tidak menolak persoalan moral meskipun tidak semestinya menjadi asas
untuk diberikan fokus puitik.
Puisi merupakan santapan jiwa dan
halwa raga kepada sesebuah masyarakat yang bertamadun. Legasi puisi dalam
membina jati diri bangsa-bangsa teragung telah sekian lama diperikan dalam
lembaran-lembaran sejarah dunia.
Ironinya, peranan puisi di negara
kita pada dekad-dekad ini dianggap tidak lagi relevan oleh sesetengah pihak.
Apatah lagi bidang sastera sudah lama dipinggirkan demi mengejar janji-janji
alaf. Generasi hari ini tidak lagi memandang aliran sastera, apatah lagi bidang
puisi, sebagai salah satu tonggak moral dan teras jati diri sebuah masa depan
yang bermaruah. Jika ada sekali pun hanyalah dalam kelompok yang amat rendah.
Memang betul, setiap tahun puluhan buku puisi diterbitkan dan setiap minggu di
media masa serta setiap detik di media sosial puisi-puisi diperlihatkan, berapa
ramai pula orang yang mengambil berat terhadapnya.
Tegasnya, aliran sastera hari ini
tidak lagi berupaya menjadi gerbang impian yang menjanjikan harta dan laba
untuk kesejahteraan masa hadapan bagi generasi muda. Ditambah pula dengan sikap
kebanyakan orang yang gemar mengejar sesuatu yang baru dan mencicirkan apa yang
dikendong sekian lama. Walhal, bukan itu gagasan dan aspirasi negara.
Anehnya, dalam seluruh kegawatan
masa hadapan buana puisi negara yang tidak ketentuan ini, sesetengah penggiat
puisi kita masih leka berpolemik sesama sendiri. Sesetengahnya lebih gemar
membentuk kelas atau kelompok tertentu dalam menilai mutu seni sesebuah karya
puisi. Tidak kurang pula yang menyokong usaha pengelasan sebegini demi
menjayakan agenda peribadi untuk mengangkat hasil karya sendiri.
Jangan terkejut jika dikatakan
bahawa puisi hari ini terbahagi kepada kelas-kelas tertentu. Ia bukanlah fenomena
globalisasi mahupun glokalisasi - bahkan ekoran daripada sikap kita sendiri
yang kurang ambil peduli.
Secara umumnya, masyarakat sudah
arif dengan mutu dan nilai seni mahakarya-mahakarya agung puisi-puisi garapan
para Sasterawan Negara. Meskipun tidak akrab, tetapi kebanyakan daripada kita
sudah biasa. Justeru, mercu pencapaian mereka tidak perlu dikupas bicara dan
diragu sangsikan lagi. Atas akauntabiliti seni, mereka berkarya untuk
masyarakatnya.
Malangnya, dalam usaha kita
mengiktiraf mercu-mercu yang terbina itu, kita diajak pula menolak jerih usaha
para pemuisi lain yang juga membina mercu-mercu karya mereka dengan hala cara
yang sedikit berbeza. Mereka memilih untuk menzahirkan makna karya secara
terang-terangan.
Puisi yang mudah difahami sebegini
dengan pantas dilabelkan oleh para sarjana sastera sebagai prosa puitis atau
puisi prosaik yang rendah mutu seni ciptaannya. Manakala bagi mereka yang
mengambil pendekatan untuk keluar daripada klise dan retorik puisi dengan tidak
menzahirkan makna karya mereka pula akan dilabelkan sebagai `puisi atau sajak
kabur'. Kedua-dua kategori ini dilabelkan berada pada kelas yang sama oleh
sekelompok penilai kesusasteraan puisi Melayu. Di Sabah hal ini belum melalui
kajian yang terperinci.
Buana puisi Melayu sudah sekian
lama berpolemik antara seni untuk seni atau seni untuk masyarakat. Mutu dan
nilai seni yang dipiawaikan kepada kedua-dua kelas ini tidak perlulah
dinyatakan lagi. Sudah terang lagi bersuluh.
Jesteru, industri cetakan
buku-buku puisi harus diimbangi dengan aktiviti apresiasi dan bedah karya yang
berterusan. Penyair juga harus menerbitkan karya sendiri bukan semata
mengharapkan undangan atau usaha sama penerbitan anotologi. Bagi generasi
penyair muda yang baru barangkali wajar tetapi kewajaran ini harus diberikan
kesinambungan melalui projek buku. Pelestarian karya-karya mega yang bakal
dimegahkan generasi akan datang bertitik tolak daripada sekarang. Karya yang
megah mungkin sinonim dengan karya musiman yang sifatnya tidak abadi. Begitu
karya-karya ini lahir dengan sengaja mengikut keperluan, penyairnya juga lahir
mendadak. Apa yang diinginkan bukan nilai estetika tetapi mesej yang langsung
membara semangat yang sementara juga bentuknya. Sudah pasti bukan puisi-puisi
begini yang diperlukan sebagai benteng jati diri penyair dan puisi-puisi
Melayu.
Para penggiat
puisi harus terus menyatakan pilihan mereka dalam berkarya. Barangkali saat
anda begitu ghairah menulis kerana menyertai operasi
perbukuan, soalnya, apakah kayu ukur yang telah dikenalpasti karya-karya yang
dihasilkan itu menyatakan impak tertentu kepada masyarakat.
Mungkin ia hanya ingin menyampaikan gagasan tertentu tetapi mengabaikan elemen
keindahan. Pada masa yang sama atas keghairahan membukukan karya tetapi lupa
sama ada keberadaan karya itu mampu dipertahankan untuk meletakkan
kebitaraannya. Ke arah itu, sudah tentu keberanian untuk memperjuangkan masa
hadapan genre puisi harus berpaksikan ilmu, kesejagatan ilham dan pemurnian
fikiran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan