PENGUMUMAN:

INGIN MENYERTAI IPS?
Sila hubungi Ketua Dua (0168351013), Puan Jaliha Jaman (0198116672) atau Setiausaha Satu (Mohd Nurazwan 0198695012)

***
24 Mac 2015
- ulangtahun IPS ke-25. Apakah sumbangan anda kepadanya sehingga ke usinya kini? Mari fikirkan untuk 25 tahun akan datang?


***
Ikatan Penulis Sabah telah diperakukan sebagai penerbit buku daripada Perpustakaan Negara Malaysia. Para penulis di Sabah khasnya ahli-ahli IPS yang berhasrat menerbitkan buku boleh mengemukakan nombor ISBN buku berkaitan kepada urus setia IPS. Bagi ahli tiada sebarang bayaran dikenakan. Maklumat lanjut berhubung dengan perkara ini boleh menghubung kami (016 8120664) - Ketua Satu

***
SALAM WASATIYYAH!

SALAM ULANGTAHUN KE-25 IPS

SALAM JUBLI PERAK!



19 April 2015

KENYATAAN RASMI IPS BERHUBUNG BULAN PENULIS SABAH


Assalamualaikum Wbkth, salam sejahtera dan salam wasatiyyah.

Bagi pihak Ikatan Penulis Sabah (IPS), saya dengan rasa rendah diri ingin menyatakan pendirian bahawa IPS sebagai sebuah persatuan penulis berwibawa yang menaungi sebahagian penulis negeri Sabah, TIDAK MENGIKTIRAF wujudnya BULAN PENULIS SABAH yang dianjurkan oleh salah sebuah NGO di negeri Sabah.

Kami berpendapat, sebarang usaha mewujudkan perayaan atau aktiviti para penulis harus dilakukan secara profesional dan bertanggungjawab. Aktiviti ini tidak wajar dilaksanakan oleh sebuah NGO yang tidak menerima sokongan daripada para penulis secara menyeluruh. Adalah tidak wajar menggunakan nama 'BULAN PENULIS SABAH' untuk tujuan meraih nama dan kepentingan tertentu. Bagi mewakili semua penulis dalam IPS mahupun di luar IPS, kami merasakan tindakan NGO ini telah mewujudkan suasana kekeliruan yang amat nyata.

Kami berpendapat, adalah wajar BULAN PENULIS SABAH diselaraskan oleh Dewan Bahasa dan Pusaka Cawangan Sabah yang lebih berwibawa, berwibawa dan profesional.
Sekian, terima kasih.

'WASATIYYAH KESEJAGATAN SASTERA'
'Ke Arah IPS Bitara'

Yang benar,

SUKOR BIN HAJI USIN
@ Hasyuda Abadi
Ketua Satu
Ikatan Penulis Sabah.

MAJALAH KOMPOSISI VERSI TERBAHARU


Wajah Majalah Komposisi Edisi Terbaharu
Bil. 1/2015 April-Jun 2015


Harga senaskhah:  RM 6.00

Laporan Surat Khabar Utusan Borneo - Sambutan Jubli Perak IPS





Sebahagian Rakaman Sambutan Jubli Perak IPS di Dewan Amil Jaya DBP Cawangan Sabah

 
 
 
 
 
 
 
 

IPS SEBAGAI IKATAN PENULIS

HASYUDA ABADI
Ketua Satu
Ikatan Penulis Sabah (IPS)

MENYERTAI IPS pada tahun 1992 setelah persatuan ini diiktiraf sebagai sebuah persatuan penulis yang berdaftar, saya percaya IPS menjadi pemangkin yang penting kepada generasi pelapis para penulis pada masa akan datang. Meskipun, sambutan segelintir penulis veteran kurang menyenangi atas kelahiran IPS, mahu tidak mahu arena sastera di Sabah harus akur bahawa sastera perlu diperkasakan oleh gerakan-gerakan tertentu yang lebih agresif dan berhala tuju.

Kini IPS telah berusia 25 tahun. Barangkali ada yang menjangkakan IPS tidak dapat bertahan sehingga seusia ini. Tidak mustahil ada juga yang berfikir IPS akan berkubur pada tahun 1998 apabila berlaku ‘tsunami’ kepimpinan. Bahkan tidak kurang juga yang memberikan pandangan yang membina bahawa IPS harus terus hidup dalam satu acuan kesederhanaannya.

IPS ditubuhkan pada 24 Mac 1990. Tarikh ini sejarah yang amat penting. Saya masih ingat apabila rakan sekerja memberitahu sebuah persatuan penulis bakal ditubuhkan di Kota Kinabalu. Kenyataannya itu dibenarkan oleh seorang lagi rakan penulis yang turut mengajak saja menghadiri sebuah perjumpaan pagi hari Sabtu di Sudut Penulis DBP, Tingkat 1, Bangunan SEDCO, Kampung Air Kota Kinabalu. Kedua rakan ini iaitu N.R. Rahim dan Aida A.R masih bersama IPS hingga kini. Namun begitu sahabat yang sentiasa saya bersamanya sehingga saat ini adalah individu yang pertama sekali memberikan borang keahlian. Abd Naddin Haji Shaddin, merupakan seorang penasihat, pendorong malah bagi saya sahabat yang tidak sentiasa berkata ‘setuju’ tetapi istiqamah positif menggerakkan IPS. Begitu pun saya tidak pernah melupai dua sahabat penulis yang menjadi pendiri IPS iaitu Jasni Matlani yang kami senangi dengan gelaran JM dan Aliuddin Mohd Salleh yang bernama pena Ailin Nor dalam karya kreatifnya. Jasni telah membangunkan IPS dengan cemerlang menerusi idea-ideanya yang besar.

Bagaimanapun kedua-duanya ini tidak lagi bersama IPS ketika IPS meraikan usianya yang ke-25. Saya percaya mereka juga mempunyai ingatan yang sama dengan ramai rakan yang tidak berkesempatan menghadiri majlis sambutan. IPS amat berterima kasih kepada ahli-ahli veteran IPS yang hadir. Sesuatu yang tidak dijangkakan adalah peranan DBP Cawangan Sabah menerusi Pengarahnya, Hajah Asmiah Ajamain dan pegawai-pegawai kanannya Noraini Abdul Hamid, Tengku Fauziah Ku Mat, Rusdi Awang dan Japar Haji Ungki. IPS amat menghargai dan sentiasa diingati sampai bila-bila. Tidak ketinggalan Ahli-ahli Jawatankuasa dan ahli-ahli IPS yang bekerja keras menjayakan sambutan Pelancaran Jubli Perak baru-baru ini.

Kepimpinan tertinggi IPS masa kini amat iltizam terhadap masa depan persatuan. Berteraskan motto ‘Wasatiyyah Kesejagatan Sastera’, gerakan yang sederhana tetapi yakin kepada kebitaraan wawasannya, akan terus meletakkan IPS bersama pendukung-pendukung persuratan tanah air. IPS tidak mungkin mampu melaksanakan aktivitinya tanpa adanya pengurus sastera dan bahasa yang berwibawa. Kami melihat bahawa hala tuju yang jelas mesti berlandaskan suatu pendekatan yang alami, ikhlas, beramanah dan wastiyyah. DBP pusat dan cawangan di Sabah, bagi kami, menjadi payung untuk menggerakkan aktiviti. Agensi ini amat penting, sebab itu jangan sekali-kali membelakangi apatah lagi memberikan gambaran negatif hanya semata-mata agensi ini kurang memberikan perhatian dari segi bantuan kewangan, misalnya. Kita percaya dan memahami situasi yang harus dihadapi oleh mana-mana agensi Kerajaan termasuklah DBP. Bersyukurlah apa yang ada. Walaupun keadaan kewangan tidak mengizinkan, DBP Cawangan Sabah tetap memberikan sokongannya dari semasa ke semasa.

Mengimbas 25 tahun yang lalu, beberapa perkara yang telah diberikan perhatian oleh IPS. Mengenai kejayaan yang telah ditempuhi antara yang penting ialah penubuhan Institut Penilaian Sastera atau INPES pada tahun 2001. Institut ini merupakan usaha yang dilakukan oleh IPS atas idea ahli kehormat IPS, Yang Berbahagia Datuk Dr Haji Janatan Kandok. INPES ditubuhkan di bawah Amanah Raya Berhad (ARB) atas perkenan Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri Sabah. Misi INPES antaranya memberikan penilaian terhadap karya dan penulis dan membuat kajian ilmiah mengenai budaya, bahasa dan sastera.

Kedua, IPS memandang serius terhadap wacana sastera yang harus diberikan perhatian. Bengkel-bengkel penulisan yang laksanakan bagi IPS, harus diikuti oleh pembitaraan karya. Bagaimana karya dapat dibitarakan? Penerbitan Komposisi sebagai salah satu pilihan penyaluran karya, IPS fikir mampu melaksanakan lebih sekadar sebuah penerbitan stensilan. Namun begitu, tanpa adanya segelintir ahli yang hebat dalam merealisasikan Komposisi di peringkat awal dahulu seperti Jasni Matlani, Abd Naddin Shaiddin, Sharifah AM Nordin, N.R. Rahim dan beberapa ahli yang lain, IPS mungkin hanya dilihat sebagai pertubuhan yang kosong.

Komposisi menjadi saluran penting bagi para penulis mengetengahkan karya-karya mereka. Selain majalah dan surat khabar yang selalu beralasankan ruangan yang terhad, Komposisi wajar dibitara menjadi sebuah majalah yang dinamik dan idealis. Satu ketika Komposisi telah mendapat permit daripada Kementerian dalam Negeri, ini sejarah yang penting, namun sayang sekali Komposisi pada 1998 tidak menggambarkan sebuah majalah sastera yang tulen kerana memasukkan unsur-unsur lain yang tidak menepati matlamat asalnya. Sebab itu penerbitan ini terhenti pada masa itu.

Penerbitan buku-buku sastera selain majalah Komposisi turut diberikan perhatian. IPS pernah menerbitkan beberapa buah buku tetapi tanpa rujukan ISBN Perpustakaan Negara Malaysia. Buku-buku yang diusahakan adalah dalam bentuk stensilan seperti Antologi Puisi ‘Pengantin’, Antologi Puisi ‘Jalan ke Hujung Taman’ dan Antologi ‘Arca’. Sebuah Antologi Cerpen  ‘Titian Pertama’ telah diterbitkan dengan kerjasama DBP Cawangan Sabah.

Pada tahun 1997, IPS yang pernah beroperasi di Asia City Kota Kinabalu telah menerbitkan Kumpulan Puisi ‘Kabus’ karya Jasni Matlani, Kumpulan Puisi ‘Akar Cahaya’ dan ‘Datang Kembali’ karya Hasyuda Abadi, Kumpulan Puisi ‘Tetap Merdeka’ karya K.Bali dan dua siri buku bimbingan Penulisan Kreatif dan Penulisan Skrip Drama Radio disusun oleh Robby A. Pada 2013, IPS mendapat mandat menjadi penerbit buku. Sejak daripada itu, IPS telah menerbitkan Antologi Puisi ‘Menjilbab Cinta’ karya para penulis IPS dan Asterwani Brunei, Kumpulan Pantun ‘ Usul Mengenal Asal’ karya Hasyuda Abadi, Kumpulan Puisi ‘Seniman Menangis’ karya Melan Bujang, Buku ‘Asas Membaca’ karya dan terbaharu Antologi Puisi ‘Taman Fikir’ karya 36 penulis IPS dan rakan IPS.

Untuk menggerakkan ahli dalam bentuk pertemuan, IPS menganjurkan aktiviti-aktiviti seperti Pertemuan Penulis Muda, Manifestasi Seni, Khemah Sastera, Malam Nostalgia Sasterawan Sabah, Forum Sabah Baharu, Bicara Umum Shuhaibun Yussuf dan Bengkel Penulisan Kreatif. Pemerkasaan aktiviti-aktiviti terus dilaksanakan dengan lahirnya program Santai Minda dan Wacana Sastera. Alhamdulilah sepanjang 25 tahun, IPS pernah dinobatkan sebagai persatuan penulis paling aktifi sebanyak tiga kali iaitu pada tahun 1999, 2002 dan 2003 daripada Majlis Bahasa dan Sastera Sabah dan DBP Cawangan Sabah. Sempena Jubli Perak IPS, Komposisi dihidupkan semula dalam bentuk yang lebih menarik. Mudah-mudahan Komposisi edisi kali ini mampu menjadi potensi kepada para penulis Sabah. Begitu juga penerbitan Antologi Puisi ‘Taman Fikir’ yang memuatkan puisi-puisi 36 orang penulis IPS dan rakan-rakan IPS, menjadi dorongan kepada para penulis Sabah terus berkarya selain menjadikannya khazanah persuratan tanah air.

IPS yakin ia masih relevan menjadi payung para penulis di Sabah. Pemerkasaan IPS terus dilakukan
pada skala yang amat sederhana. Namun begitu konsep bitara yang diperkenalkan semasa program motivasi pada bulan Februari 2015 akan menjadi tanda aras kepadanya. Bitara yang membawa maksud pencapaian paling unggul dalam bidangnya, harus difahami oleh setiap lapisan ahli. Setiap ahli perlu mempunyai impian dan memantapkan setiap jalur ke arah impian itu dengan iltizam serta tumpuan. Menjadi terampil dalam dunia persuratan harus memegang prinsip melalui pemilikan buku sendiri, melibatkan diri dengan serius dalam pelbagai acara sastera tanah air dan mengambil tahu aktiviti persatuan pada masa yang sama terlibat dalam aktiviti-aktiviti persatuan.

Meminjam kata-kata Presiden Amerika John Edward Kennedy yang saya adaptasi berbunyi ‘Jangan tanya apa IPS sumbangkan kepada anda sebagai ahlinya tetapi tanyakan apakah sumbangan anda kepada IPS’. Barangkali ungkapan itu tidaklah begitu popular namun begitu sebagai ahli IPS, saya yakin kita mempunyai pandangan yang jelas, apakah kita mempunyai sikap ambil tahu kepada persatuan hanya disebabkan persatuan mampu memberikan sesuatu kepada kita? Tepuk dada tanya selera. Saya tidak ingin memaksa semua ahli berbuat lebih daripada apa yang ahli-ahli mampu berikan, memadailah mempunyai iltizam agar IPS terus mampu bergerak dan diiktiraf sebagai antara pertubuhan bukan kerajaan yang bermakna bukan sahaja kepada semua ahlinya bahkan kepada agama dan Negara kita.

Salam wasatiyyah dan selamat berjubli perak!

Pustaka Iqbal Nazim

08 Mac 2015

UCAPAN DASAR KETUA SATU IPS (8 MAC 2015)



(Disampaikan semasa mempengerusikan Mesyuarat Agung IPS ke-25 di Sudut Penulis DBP Cawangan Sabah pada 8 Mac 2015)

Saya dengan penuh takzim merafakkan rasa syukur ke atas Hadrat Allah SWT kerana dengan izin-Nya, kita diberikan iltizam dan kekuatan jiwa untuk menyempurnakan amanah pada hari ini. Kehadiran anda dari merata daerah negeri Sabah yang kita cintai menjadi petanda bahawa tanggungjawab kita bukan semata-mata untuk persatuan kita tetapi lebih daripada itu. Kita ingin terus berjuang merapatkan saf anggota seiring dengan gerakan sastera tanah air yang sedang hebat gelora dan gelombangnya.

Tuan-tuan dan puan-puan yang saya hormati.

Sepertimana yang kita sama-sama maklum, IPS kini berusia 25 tahun yang tepatnya pada 23 Mac yang akan datang ini. Tahun ini ini kita akan merayakan Jubli perak IPS. Sudah tentu setiap anggota persatuan mempunyai perasaan yang tinggi untuk memperagakannya kepada masyarakat, samada sesuatu yang telah kita lakukan dan gerakan kita selepas ini. Kita tidak harus gentar memandang kembali ke belakang. Antara kegembiraan tercalit juga duka yang tidak dapat dielakkan. Sebab, kehidupan juga demikian, dan kehidupan dalam persatuan kita tidak terlepas daripada meningatinya. Cuma, saya fikir dan tuan-tuan dan puan-puan juga pasti bersetuju bahawa masa lalu biarlah ia berlalu sebagai satu sempadan dan motivasi buat kita semua dan IPS sendiri. Kita perlu melihat jauh ke hadapan. Namun semua ini perlu bermula daripada sekarang. Jika kelmarin adalah pengalaman yang mengingatkan kita tentang kekurangan tetapi tidaklah bersalahan agar kita terus berusaha memperbaiki segala kekurangan itu.

Tuan-tuan dan puan-puan,

Menjadi Ketua Satu IPS selama hampir dua dekad, saya cukup dewasa untuk memperkatakan sumbangan IPS. Saya mempunyai satu sikap bahawa apabila sesebuah organisasi ditubuhkan ia harus memberikan sesuatu kepada mereka yang menjadi tonggak selain memastikan semua objektif yang termaktub dalam perlembagaannya dipenuhi. Kemudian, bagi saya sumbangan daripada sebuah persatuan yang sederhana dalam segala segi tidak semestinya ia dilihat hanya melalui program-program yang besar. Walaupun kemampuan IPS itu kecil namun ia tetap meninggalkan sesuatu yang berguna kepada masyarakat, kepada ahli-ahlinya dan kepada negara, dengan kata yang mudah dan mulia iaitu menghasilkan impak yang besar. IPS tidak mungkin mampu bergerak sehingga ke hari ini seandainya cabaran untuk mengekalkan sikap sedia ada melalui semangat kesetiaan, keseiaan dan paling penting kesederhanaannya tidak dihadapi dengan bijaksana.

Sesuai dengan sebuah motto yang saya perkenalkan iaitu 'Wastiyyah Kesejagatan Sastera', intisari motto menjadi landasan kebersamaan melalui semangat kekeluargaan dan persahabatan. Persatuan dalam fikiran saya bukan untuk meraih faedah persaingan apatah lagi keuntungan bersifat material. Apakah yang kita faham tentang kebersamaan dalam IPS? Walaupun saya memimpin persatuan kecil ini namun, segala keputusan menjadi agenda semua orang dalam persatuan. Saya selalu berkongsi idea, info, saranan dan sebagainya di FB, melalui whatapps atau catatan saya di media. Mungkin sesetengah orang menganggap saya tidak layak kerana menuduh kononnya kelemahan saya membangunkan IPS agar lebih hebat, memiliki aset, mempunyai wang yang banyak sehingga boleh memberikan kemewahan kepada ahli-ahli, mempunyai itu dan ini, melaksanakan aktiviti bertaraf serta pelbagai gambaran yang ingin meletakkan IPS itu sudah berada pada landasan yang tidak tepat.

Saya ingin berkata bahawa semua gambaran itu dilakukan oleh orang 'silap mata.' Hanya yang selalu bermain silap mata sahaja berusaha untuk mengaburi pandangan bagi meraih kepercayaan orang terhadap perbuatannya itu. Saya tidak ingin menyentuh siapakah pemain silap mata itu, kerana apa yang paling penting adalah ingin membawa IPS meneruskan perjalanannya pada satu landasannya sendiri. Bukan landasan yang dikatakan dimiliki pihak lain. IPS harus mempunyai produk, disiplin dan sikapnya sendiri. Ketiga-tiga hal ini harus dihormati dan wajib IPS perhebatkan walaupun dalam skala yang sifatnya sederhana namun IPS tetap akan menempatkan kesemuanya dalam hati orang ramai dengan ketelusan dan amanah menjadi keutamaan.

Tuan-tuan dan puan-puan,

Pada 7 Februari yang lepas, persatuan telah mengadakan program motivasi khas buat semua ahli dana sahabat-sahabat penulis kita. Program ini telah dipimpin oleh sahabat kita iaitu Cikgu Mohd Khaidir seorang kauseler dari Jabatan Pendidikan Negeri Sabah. Matlamat program ini adalah untuk memberikan idea dan input yang membina kepada semua peserta tentang hala tuju. Mengapa kita menyertai perstuan penulis atau apa juga pertubuhan bukan kerajaan yang lain? Apakah kerana adanya tarikan istimewa di dalam pertubuhan berkenaan seperti memberi tunjukajar mengenai sesuatu bidang, sebagai keperluannya menambah nilai dalam hidupnya. Atau apakah sekadar suka-suka semata-mata. Barangkali disebabkan peluang untuk makan angin terbuka luas dan sebagainya lagi. Nah, sebab itu kita, saya dan seluruh anggota persatu harus jelas peranannya sebagai ahli dan sebagai ahli jawatankuasa sekira memegang sebarang jawatan dalam pertubuhan. Dalam konteks IPS, kita ingin membentuk satu pasukan yang mantap berdasarkan sejauh mana kecenderungan yang ada dalan fikiran setiap anggota. Ahli dan AJK yang memiliki hala tuju dalam kehidupannya sudah pasti tidak menjadi masalah yang besar agar ditranformasi dalam kehidupan yang lebih besar dan global. Peranan kita mungkin kelihatannya sedikit atau kecil dalam pertubuhan namun kita tidak sedari bahawa peranan yang sedikit dan kecil itu sebenarnya memberikan kesan tertentu sehingga pertubuhan disegani. Mungkin disebabkan ciri-ciri kesederhanaan kita atau atas penerimaan masyarakat gerakan kita sesuai apabila komuniti sasaran kita jelas dan bertumpuan.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian.

Kita harus fokus kepada setiap bidang yang ingin kita laksanakan. Tidak mengapa status aktiviti itu berskala yang kecil dan tidak kelihatan terlalu hebat. Hebat berhasilkan sesuatu yang tidak banyak manfaatnya sudah tentu lebih baik kita memilih jalan yang sederhana tetapi hebatnya kita telah melaksanakan satu amanah dengan tepat.

Dengan syarat semua anggota mempunyai sikap yang tegap yakni merasa memiliki dan dimiliki. IPS tidak mengongkong ahli-ahli menyertai mana-mana gerakan namun suka saya ingatkan kepada diri saya dan anda semua, agar mengutamakan persatuan adalah sewajarnya. Namun ini bukanlah satu arahan yang mandatori, pilihan terletak di tangan tuan-tuan dan puan-puan. Bagi saya ilmu berada di mana-mana, seandainya peluang terbuka, rebutlah peluang itu. Akhirnya tatkala menerima ilmu atau pengalaman baharu, kita kongsikan dengan rakan-rakan dalam persatuan. Kita harus berada dalam kesatuan. Apalah gunakan persatuan yang telah kita bangunkan lebih 2 dekad ini andainya kecintaan kita tidak berada di situ.

Ada ahli kita yang saya tidak mahu sebutkan namanya di sini, menyatakan hasratnya keluar dari IPS semata-mata berkecil hati kerana tidak diurus semasa menyertiai aktiviti di luar negara. Saya tidak faham mengapa begini sikap yang ada pada seorang ahli yang sudah dewasa dan waras. Sebab itu, kita harus memahami motif kita berpersatuan. Hanya bersebab yang kecil lantas berfikiran untuk nyah daripada kumpulan kita. Saya tidaklah berkira sangat kerana gerakan kita bersifat sukarela, tanpa sebarang paksaan, namun kita seperti juga mana-mana pertubuhan juga tertakluk kepada peraturan-peraturan perlembagaan persatuan. Kita ada satu kitab panduan yang jelas, agar setiap tindakan tidak melepasi peraturan-peraturan yang sedia ada. Jika ada ahli yang ingin keluar kita akan merujuk kepada peraturan misalnya memberi masa yang sesuai sebelum sebarang tindakan diambil.

Tuan-tuan dan puan-puan.

Apakah yang dimaksudkan dengan bitara? Bagi guru-guru kata bitara bukanlah satu istilah jargon atau terlalu baharu buat mereka. Kita perlukan bitara ini. Dalam kehidupan kita juga, bitara menjadi tanda aras dan juga hala tuju sejauh mana kemantapan kita terhadap sesuatu matlamat. Dalam IPS, apa pentunjuk penting bitara yang kita kehendaki. Dengan kedudukan kewangan yang kecil, apakah bitara yang kita mahu capai? Dengan bilangan ahlinya yang sederhana, bolehlah kita katakan kita mesti bitarakan gerakan objektif kita sepenuhnya? Dan dalam konteks yang lebih besar, apakah hala tuju persatuan sebenarnya?

Semua persoalan ini mudah kita jawab apabila setiap daripada kita memiliki sikap dan sifat bitara dalam kehidupan. Bitara yakni mencapai tahap paling tinggi dalam sasaran. Bukan bererti tahap yang kita tidak boleh capai. Kita tujui berdasarkan kemampuan kita. Apakah bitara kita?

Mungkin untuk mencapai dalam tempoh 10 tahun dari sekarang, kita mampu menjenamakan persatuan lebih daripada sebagai sebuah persatuan yang kecil. Kita mempunyai asset yang tersendiri seperti bangunan, rumah dan aktiviti yang menyeluruh. Anggota kita berkualiti. Aktiviti-aktiviti kita juga demikian. Namun semua ini berpunca daripada sejauh mana kukuhnya ekonomi kita yakni kedudukan kewangan kita mantap. Mulai sekarang kita harus letakkan peranan semua untuk mencari jalan terbaik bagaimana mengukuhkan kewangan dalam persatuan. Kita tidak harus terlalu bergantung kepada bantuan pihak lain, yang kadang-kadang kita ini seumpama pengemis, melukut di tepian gantang dan amat memalukan apabila mendengar omelan 'ini tiada lain, mesti minta duit'.

Kedua, aktiviti-aktiviti kita perlu dimantapkan dari segi kualiti penganjuran. Setakat ini alhamdulillah, kita melakukan aktiviti dengan lancar tanpa sebarang isu yang timbul. Namun kita perlu bitarakan aktiviti kita. Misalnya program Santai Minda yang kita telah anjurkan dua kali pada tahun sudah. Santai Minda ini kita boleh pelbagaikan skopnya, dalam kata lain pengisiannya tidak tertakluk kepada bidang persuratan tetapi juga disiplin seni yang lain. Tahun ini saya mencadangkan Santai Minda diisi dengan penampilan para pengarang novel popular, apresiasi kearifan tempatan dan juga membicarakan seni tari Sabah.

Membicarakan karya seperti novel-novel terpilih, karya-karya ahli dalam bentuk buku dan eceran juga wajar diketengahkan. Ini sering saya sebut dan di sini ingin saya ulangi pentingnya usaha ini digembeling. Walaupun sebagai persatuan penulis kita ingin membantu agensi yang berkaitan kerana ini tugas mereka, namun kita juga mempunyai amanah tertentu mengenai hal ini. Ramai ahli kita menulis puisi, karya mereka jarang diambil perhatian untuk dibuatkan resensi, apatah lagi melalui penilaian kritis. Sudah ramai juga ahli-ahli yang mempunyai buku sendiri dan sekali lagi kita tidak mengangkat buku tersebut dalam satu gelanggang atau forum yang sesuai. Sewajarnya juga kita melibatkan para sarjana di UMS atau para siswa-siswi di menara gading ini.

Ketiga, penerbitan. Sempena 25 tahun penubuhan IPS, kita telah mencadangkan penerbitan sebuah antologi puisi khas yang melibatkan ahli-ahli dan para penulis yang akrab dengan persatuan sebagai penyumbang. Alhamdulillah, buku ini telah dalam proses percetakan, mudah-mudahan dapat disiapkan percetakannya sebelum 28 Mac nanti di mana kita akan mengadakan satu majlis pelancarannya. Selain buku antologi puisi, persatuan juga akan menerbitkan semula Majalah Komposisi. Untuk makluman, majalah ini pernah diterbitkan secara stensilan selepas sahaja persatuan ditubuhkan. Pada tahun 1998, majalah Komposisi dinaiktaraf sebagai majalah yang versatil namun tidak dapat diteruskan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Memang ada usaha setelah itu, dan akhirnya dengan iltizam yang tinggi, saya memandu rakan-rakan termasuklah Ketua Dua dibantu sdr Ali Karim dan sdr Yatim Ahmad, majalah Komposisi akan menjadi kenyataan. Juga, mudah-mudahan percetakannya dapat disiapkan sebelum penghujung bulan ini. Komposisi akan terbit setiap tiga bulan. Majalah ini kapasitinya sederhana sahaja kerana peruntukan yang amat terhad. Saya yakin dan beberapa orang rakan kita yakin, majalah ini mampu diletakkan sebagai wacana yang penting di wilayah kita jika kita mahu melakukannya. Untuk ini, selepas mesyuarat besar kita pada hari ini, kita akan melantik seorang yang akan mengetuai sebuah Biro Penerbitan. Biro ini akan memperkasakan lagi hala tuju majalah Komposisi sebagai lidah rasmi IPS. Di samping itu kita juga akan merancakkan penerbitan buku selain antologi. Saya suka menggalakkan semua ahli yang menulis, serius menghasilkan buku. Sekiranya berhasrat menerbitkan sendiri, persatuan akan memberikan bantuan kepakaran sehingga buku anda terbut dengan kos tertentu yang akan dikenakan.

Tuan-tuan dan puan-puan,

Tiga isi teras dalam ucapan ini diharapkan dapat kita laksanakan. Saya tidak mengharapkan apa-apa yang besar tetapi biarlah kita sama-sama bekerja dan sama-sama merasai hasilnya. Tidak semua hal sepanjang 25 tahun yang lalu kita lalui bersama-sama namun sebagai generasi IPS berikutnya, tempoh itu kita rasai bersama atas beberapa kejayaan dan ingin membantu sedaya kita agar segala kekurangan mampu diatasi.

Untuk makluman, saya tentu sahaja tidak ingin berlama sangat memimpin IPS. Mungkin sampai masanya saya mengundur diri sekiranya ada yang tuan-tuan dan puan-puan fikir ada dalam kalangan ahli-ahli yang boleh memimpin persatuan lebih cemerlang lagi. Namun, untuk dua tahun mendatang saya masih bersedia menjalankan tugas sebagai Ketua Satu. Pada masa ini, saya ingin memberikan tumpuan kepada aktiviti-aktiviti teras kita seperti Santai Minda, Bicara Karya, penebritan Majalah Komposisi dan Bengkel Penulisan. Sekiranya tuan-tuan dan puan-puan mempunyai usul atau saranan untuk IPS sila ajukan dalam mesyuarat ini. Kongsikan pandangan tuan-tuan dan puan-puan. InshaAllah kita akan sama-sama perincikan dan laksanakan mana-mana yang sesuai dan memberikan manfaat buat kita dan seluruh masyarakat sebagai aset sasaran persatuan.

Ini sahaja ucapan saya, agar IPS terus relevan dalam gerakan sastera tanah air, marilah berganding bahu dan mara siaga ke hadapan. Ke arah IPS bitara dengan slogan besar kita 'wasatiyyah kesejagatan sastera'.

Sekian, terima kasih.

Wassalamualaikum wbkth.

AHLI JAWATANKUASA TERTINGGI IPS BAGI SESI 2015/2017


KETUA 1: ENCIK SUKOR BIN HAJI USIN @ HUSSIN
KETUA 2: MOHAMAD PUAD BEBIT
KETUA PENERANGAN: PUAN JALIHA JAMAN
SETIAUSAHA:  ENCIK MOHD NURAZWAN AUGUSTINE 
BENDAHARI:  ENCIK MOHD ASHRAFI HARUMIN 
PEN. SETIAUSAHA: ENCIK MOHD IZZUDDIN ABD AZIZ
PEN. BENDAHARI: PUAN AMINA ALI


6 AJK DIPILIH:

1. ENCIK ABD NADDIN HAJI SHAIDDIN
2. ENCIK NORAWI HAJI KATA
3. ENCIK ERWAN AZZALY HAJI AWANG TAIP
4. ENCIK ALI KARIM
5. ENCIK AZSLAN SELAMAT
6. PUAN SAHARA JAIS

4 AJK DILANTIK:
1. DR RAMZAH DAMBUL
2. ENCIK JUILIS MOKUJAL
3. ENCIK MABULMADDIN HAJI SHAIDDIN
4. CIK DAYANG UZIAH HARAPAN

AHLI KEHORMAT IPS:
1. DATO' HAJI DR JANATHAN KANDOK
2. PROF DR SITI ZAINON ISMAIL
3. ENCIK LALIMAN AHMAD
3. ENCIK MOHAMED HAJI SALLEH
4. ALI AMAT ANAS
5. PUAN HAJAH DAYANG SALMAH SALAM

PEMERIKSA KIRA-KIRA:
1. ENCIK MOHD SYAHIRUL DJIWAN
2. ENCIK IZZ DANISH MOGUSUN

27 Februari 2015

Memilih Judul Puisi



SEPOTONG kuih pun harus diberi nama malah bagi mengenal seorang saya misalnya, juga harus dimulai dengan sebuah nama. Demikianlah halnya puisi.  Puisi perlu ada nama sekaligus perlu punya judul.

Langkah pertama dalam memahami puisi sebenarnya melalui judulnya. Judul merupakan sebuah lubang kunci. Melalui lubang kunci itu kita dapat menerawang ke dalam ceruk rantau puisi. Judul juga biasanya menggambarkan keseluruhan makna atau identiti terhadap sebuah puisi.

Bagi beberapa penyair menentukan judul seringkali menjadi hal yang paling sulit. Namun, hal yang sebaliknya dialami beberapa penyair yang lain. Tak jarang juga beberapa penyair memilih untuk tidak menjuduli puisinya kerana mungkin dirasanya tak ada judul yang cukup mewakili puisinya itu.

Ada yang mengambil  sebahagian baris pertama atau terakhir menjadi judul puisi. Ada yang memberi judul yang sama sekali tak terasa kaitannya dengan puisi. Ada pula penyair yang menjuduli karyanya dengan latar tempat mahupun waktu saat puisi itu ditulis. Ada penyair yang menuliskan judul terlebih dahulu sebagai titik berangkat puisinya. Ada yang mencari judul sebagai langkah akhir.

Bagaimanapun, judul puisi yang baik haruslah memiliki daya pikat tersendiri yang memancing, merangsang, mengajak, sekaligus menghantarkan pembaca kepada suatu ruang dalam sebuah puisi. Tidak semua puisi memerlukan judul, memang. Tetapi judul yang provokatif mungkin mampu menambah jumlah pembaca karya sastera.

Tidak ada peraturan untuk menyebabkan sebuah puisi terhasil lengkap dengan judulnya.Tetapi, membaca puisi menjadi semakin asyik jika kita menemukan sebuah puisi berjudul unik dan kandungan puisinya juga menarik. Kita boleh memata rantaikan antara judul dan isi. Kita malah dapat menjangka-jangkakan maksud penyair daripada judulnya dulu, lalu mencari pengertian terhadap puisinya. Kita barangkali boleh menyimpulkan: oh ternyata judulnya tidak tepat kerana sama sekali tidak berhubungan dengan isi; atau kita juga boleh berkata:kalau judulnya bukan ini sudah pasti puisi ini tak bererti apa-apa. 

Tetapi, kalau kita memang punya alasan, dan tidak ada cara lain untuk mengelak alasan itu, maka  biarkan saja puisi anda tak berjudul. Atau ditulis tanda titik sederet (sebaiknya tidak melebihi tiga titik) dan sebut saja itu judul. Atau judulnya: Belum Dijuduli. Sekali lagi asalkan anda memang punya alasan untuk melakukan itu, maka lakukanlah. Orang akan tahu, itu bukan kerana ketidak mampuan anda membuat judul yang baik, dengan kata lain, itu juga bukan kerana ketidak mampuan anda merangkai puisi yang baik. 

Judul bagi puisi boleh juga diperlakukan persis judul dalam sebuah berita. Dalam jurnalistik, judul bukan sahaja membuat pembaca penasaran, tetapi juga mewakili isi beritanya. Tapi, untuk puisi?  Saya fikir ia sebagai suatu jalan terakhir lantaran buntu akal atau sirna kata. Sesungguhnya, pada judul itu, di situ juga ada kebetulan untuk jadi kreatif: seberapa berani kita mencipta judul yang unik untuk puisi itu.

Memang tak ada ketentuan dalam membuat judul. Neruda dalam buku 100 Soneta Cinta, memberi judul masing-masing sonetanya dengan urutan angka roman. Shakespeare juga. Memang begitukah? Tidak juga. Jika orang kini mengutip satu dari rangkaian soneta itu, ada yang kemudian menyebut baris pertama seperti menyebut itu adalah judul puisinya. Anda harus selalu mentelaah karya-karya besar para penyair tersohor dunia dan tanah air. Pasti anda menemui langkah terarah untuk mengungguli judul bagi puisi-puisi anda.

15 Februari 2015

Impak sastera dalam karya



DI negara-negara maju sastera menjadi satu komponen penting untuk mengimbangi tuntutan fizikal dan nilai insan. Kehebatan dalam industri tidak meminggirkan kesusasteraan malah diperhebatkan kerana inilah faktor yang menyuntik pertimbangan kemanusiaan. Kesusasteraan tidak pernah tersisih sebagai kelas dua atau tiga kerana pembangunan fizikal semata-mata tidak mampu membangunkan hal-hal yang berkaitan dengan kemanusiaan. Lalu sastera mendapat tempat yang penting dalam laras pembangunan sesebuah masyarakat dan negara maju.

Sasterawan atau penulis yang baik adalah pemikir. Daripada golongan ini masyarakat boleh menumpang bahtera untuk menyeberangi lautan fikir yang luas terbentang tidak bersempadan. Pada masa sama sasterawan membentuk pola pemikiran ke arah pembangunan bukannya pemusnahan. Setitis tinta pena sasterawan mampu mengubah segugus tanggapan terhadap sesuatu. Dari sinilah timbulnya mata pena lebih tajam daripada mata pedang dengan syarat berani dan bijaksana menggunakan pena untuk tujuan yang membina.

Sesiapa juga termasuk pihak berwajib tidak boleh terlepas pandang terhadap peri pentingnya golongan sasterawan ketika menggubal sesuatu dasar yang menyentuh kepentingan rakyat. Sasterawan lebih memahami denyut nadi dan getar jiwa berbanding para birokrat yang ada kala kontang rasa manusianya. Hasil penulisan yang tinggi falsafahnya tidak akan lupus ditelan zaman malah terus dijadikan cermin untuk menyingkap kehebatan silam seterusnya dijadikan penyuluh masa depan. 

Sebab itu peranan penulis berlaku sepanjang zaman. Saya pernah mengemukakan pertanyaan yang nakal, apakah penulis buat andainya tidak ada sebarang peraduan atau sayembara penulisan. Ikatan yang boleh disimpul dalam isu ini ialah penulis lahir bukan bersebabkan ada atau tidaknya sebarang insentif seperti peraduan atau sayembara, kerana penulis adalah pencetus idea dan tanggungjawabnya sebagai arkitek pembangunan minda manusia.

Ada tiga hal yang setidaknya mempengaruhi perkembangan peribadi seseorang. Tiga hal itu berupa bakat, lingkungan, dan buku yang dibaca. Bakat mengarah kepada suatu pembawaan sejak lahir. Sedangkan lingkungan merupakan tindakbalas dalam merangsang bakat sebagai kesempurnaan kewujudan. Sementara buku adalah ruang khidmat untuk menandaskan idea dan gagasan-gagasan yang menawarkan ruang inspirasi.

Salah satu bakat yang dimiliki oleh seseorang iaitu kemampuan untuk berbahasa. Secara normal, semua orang yang dilahirkan ke dunia, kemampuan berbahasa menjadi bekal pokoknya. Hal itu menjadi saranan dalam mengembangkan potensi keperibadiannya yang lain. Tinggal di mana orang tersebut berada, maka bahasa yang terbentuk adalah sesuai dengan lingkungannya.

Sementara yang berkait dengan bahasa dan merupakan sebahagian bentuk daripada pengembangan kemampuan berbahasa adalah sastera. Dalam mencipta karya sastera konstruksi bahasa tidak akan terlepas daripadanya. Bahasa sastera merupakan bahasa pengembangan peribadi manusia yang mengarah kepada nilai estetika. Bahasa ini pada dasarnya dibentuk sama dengan bahasa-bahasa pada umumnya, iaitu melalui proses interaksi dengan lingkungan yang bertumpu pada pembawaan masing-masing.

Seseorang menuturkan bahasa disebabkan oleh adanya wacana lingkungan, baik lingkungan fizik mahupun psikik. Lingkungan itulah yang menjadi media pemicu akan hadirnya ujaran bahasa termasuk sastera. Orang tersebut bermaksud ingin menyampaikan pesan tertentu atas fenomena yang telah diperolehinya. Oleh sebab itulah, estetika bahasa dalam sastera merujuk pada dua hal iaitu estetika struktural dan estetika semiotik. Estetika struktural (khasnya puisi) diwakili dengan adanya perwujudan nilai puitis yang berhubungan dengan diksi, rima, irama, aliterasi, asonansi, permajasan, enjambemen dan tipografi. Estetika semiotik pula berorientasikan pada makna dan nilai-nilai yang hendak disampaikan pengarang melalui karya sastera yang membekasinya.

Untuk mencapai kedua estetika tersebut, seorang pengarang tidaklah serta merta atau secara spontan menggenggamnya. Seorang pengarang harus menempuh proses tertentu dalam menggauli dan mengintimi sastera. Proses tersebut dapat ditempuh dengan dua jalan, iaitu menghujani fikiran dengan bacaan-bacaan dan bertukar fikiran atau bertukar pengalaman dengan rakan yang sama-sama berkecimpung dengan sastera. Kedua hal itu tentunya tidak terlepas dari faktor lingkungan juga. Sebab fenomena lingkunganlah yang mengilhami akan hadirnya sebuah karya dari peribadi seseorang.

Kedua-dua estetika di atas pada gilirannya akan menjelma sebagai suatu kekuatan yang sungguh luar biasa dalam karya sastera. Dapat dikatakan bahawa dua hal itu seiring sejalan. Yang satu sebagai jasad dan yang lainnya sebagai roh. Jasad tanpa roh maka tak ada kehidupan. Roh tanpa jasad maka tidak tampak jejak keberadaannya.

Karya sastera adalah karya seni yang berbicara tentang masalah hidup dan kehidupan, tentang manusia dan kemanusiaan yang menggunakan bahasa sebagai mediumnya (Esten, 1980). Seirama dengan itu (Rusyana, 1982) menyatakan, "Sastera adalah hasil kegiatan kreatif manusia dalam pengungkapan penghayatannya tentang hidup dan kehidupan, tentang manusia dan kemanusiaan yang menggunakan bahasa." Daripada kedua-dua pendapat itu dapat ditarik pengertian bahawa karya sastera adalah karya seni, yang menggunakan alat ungkap bahasa sebagai alat penyampainya, yang esensinya adalah tentang hidup dan kehidupan, manusia dan kemanusiaan. Daripada simpulan itu kemudian dapat dimunculkan pertanyaan, "Apakah seseorang perlu belajar sastera?" Jika ya, apa hasil akhir yang diharapkan daripada pembelajaran itu? Bagaimana pembelajaran itu dilaksanakan? Logikanya pembelajaran sastera memang tidak dapat dipisahkan dengan pembelajaran bahasa. Namun, pembelajaran sastera tidaklah dapat disamakan dengan pembelajaran bahasa. Perbezaan hakiki keduanya terletak pada tujuan akhirnya.

Kembali kepada isu pokok untuk membentuk sastera yang mantap kita harus memberi tumpuan kepada aktiviti menulis. Seperti kata Nisah Haron, menulis itu suatu kerja serius. Bukan sekadar melakar kata, menyusun ayat dan berbahasa puitis. Menulis ialah cara seseorang itu berfikir. Menulis karya kreatif pula bukan sekadar mengadun emosi dan menyatukan manusia dengan peristiwa. Ya, menulis itu penuh dengan tanggungjawab kerana sebuah karya itu bukan tempat melampiaskan luahan hati dan perasaan. Penulis juga bukan sekadar menyampaikan cerita tetapi juga mendidik pembaca. Jika sekadar hendak menyampaikan cerita, karya akan kurang bertenaga. Mungkin hanya sedap dibaca, tetapi kurang mengesankan. Mungkin hanya sesuai untuk dibaca santai tetapi mudah dilupakan. Tidak meninggalkan apa-apa bekas kepada pembaca, sama ada kepada minda atau jiwa. Tidak menambah ilmu dan hikmah kepada pembaca.

Mungkin ada segelintir pengarang yang bangga kerana telah menghasilkan sejumlah buku sepanjang penglibatannya dalam dunia penulisan tetapi apakah karya-karya itu telah memberikan kesan atau sesuatu perubahan yang ketara dalam kehidupan pembacanya? Maka meletakkan sastera tidak cukup berpolakan hanya kepada penobatan seseorang pengarang atau kepada sebuah karya yang luar biasa tanpa dibuktikan oleh kehebatan peristiwa atau impak yang menyatu. Akhirnya kita ingin mengatakan bahawa sastera perlu bangun secara semula jadi apabila masyarakat yang membicarakan sesuatu isu itu mampu menekuni pengajaran daripadanya secara luar biasa.

Pustaka Iqbal Nazim