MENGAPA kita memerlukan sastera? Kehidupan yang serba
canggih kini kita terus berkisah mengenai satu dunia yang tidak ramai yang
memilihnya. Dalam situasi dunia hari ini yang sedang diancam oleh satu bentuk
penjajahan baru, kita masih bertatih-tatih membincangkan bagaimana sastera
harus menjadi wahana perjuangan. Apa yang diperjuangkan? Saya fikir bukan soal
bagaimananya tetapi acuan perjuangan menggunakan sastera itu sendiri perlu
diberikan perhatian. Acuan yang bagaimana perjalanan sastera itu yang
sewajarnya lebih terarah, jelas dan memberikan hasil yang maksimum. Acuannya
tidak terletak kepada gah atau tidaknya sesuatu gerakan. Acuannya juga bukan
berdasarkan meriah atau tidaknya sesuatu aktiviti itu dilaksanakan. Acuan
sastera perlukan roh yang dapat dirasai, dinikmati dan disenangi.
Azmah Nordin dalam sebuah catatannya
merumus bahawa karya sastera bergantung pada suasana dan waktu penciptaannya.
Sebagai contohnya, karya zaman perang Jepun dahulu kala, sudah tentu tidak sama
dengan karya masa kini dalam dunia teknologi serba yang serba canggih. Apakah
pihak pengkaji sastera mampu mencakup segalanya ke dalam satu ruang masa bagi
menentukan hakikat pengertian sastera dan menetapkan satu definisi yang tepat?
Karya sastera, pada hakikatnya, merupakan satu hasil kreativiti manusia dan
kreativiti itu merupakan sesuatu yang sangat unik dan bersifat individualistik.
Malah, kadangkala, kita melihat bagaimana pihak pengkaji begitu cenderung
merujuk kepada karya-karya Barat, sedangkan semua orang tahu, tidak semestinya
yang dilakukan untuk karya Barat, sesuai diterapkan pada karya-karya tempatan.
Jadi, kenapa sastera penting pada
kita? Mudah saja jawapannya; karya sastera penting pada kita, sebab ia
`bercakap’ dengan kita, kerana ia bersifat universal dan ia memberi kesan
kepada kita. Biarpun tema yang diangkat dalam karya itu begitu lemah atau
kurang menarik, ia akan berubah menjadi kuat dan indah apabila ditulis dalam
bentuk sastera.
Sesungguhnya, tidak ada cara yang
lebih baik untuk melihat perbezaan budaya, kekayaan warisan manusia, menilai
perbezaan antara luahan daya kreativiti manusia daripada pelbagai aspek –
selain daripada karya sastera. Membaca sebuah karya sastera yang hebat adalah
satu nikmat yang unggul, tentunya. Sebuah pengalaman untuk mempelajari pelbagai
perkara; tentang apa dan bagaimana, tentang keutuhan atau ketidak-sempurnaan
sebagai manusia, dengan segala tindak-tanduk, impian dan kisah silam, kesendirian,
dalam perhubungan dengan sesama insan, penampilan di mata masyarakat, juga di
relungan rahsia dan aliran kesedaran.
Kita telah dijelaskan daripada sudut
pandangan seorang sasterawan unggul, tentu pula berbeza daripada pandangan
individu lain. Apapun juga pendapat atau rumusan nya mengenai pentingnya
sastera dalam kehidupan manusia, sastera perlu diperlaku mengikut acuan-acuan
tertentu yang utuh. Keutuhan dari segi matlamat serta imbangan antara hasrat
dan niat. Apakah hasil acuan yang berarah tuju yang mulia itu mampu menemukan
fungsi sebenarnya sastera.
Seperti yang diungkapkan oleh ahli falsafah Yunani,
Horatius, iaitu dulce et utile bermaksud
menyenangkan dan berguna, seharusnya menjadi akar tunjang bagaimana sastera
harus digerakkan. Menyenangkan kerana karya sastera memberikan kenikmatan,
tidak memaksa siapapun; berguna kerana mengisyaratkan pada suatu yang pantas
diperhatikan secara sungguh-sungguh. Menurut Aristotle sastera berfungsi
katarsis yakni pencucian emosi, iaitu membebaskan pembaca sekaligus pengarang
daripada tekanan emosi, batin dan perasaan.
Sebuah karya seni yang baik adalah seni yang sebesar-besarnya bermanfaat untuk masyarakat. Karya seni diciptakan untuk tujuan kepentingan masyarakat agar dapat meningkatkan kehidupan yang lebih baik. Menurut Dr. Yusuf Qardhawi, syarat-syarat sesuatu menjadi karya seni ia memberi manfaat, bukannya mendatangkan mudharat; membangun, bukan malah merosak (1998:22).
Bahkan Presiden John F. Kennedy
mengatakan bahawa jika kekuasaan bengkok maka puisilah yang harus meluruskan.
Hal ini menyatakan bahawa puisi sebagai salah satu karya sastera mempunyai
peranan dalam mempengaruhi seorang pemimpin dalam menjalankan pemerintahan
untuk mengeluarkan kebijakan-kebijakan yang memihak kepada masyarakatnya.
Dalam konteks sastera Malaysia di
Sabah, saya menemukan sekurang-kurang enam pegangan sastera yang di'anuti' para
penulis, penggiat, pemimpin dan orang awam yang secara tidak langsung berada
dalam lingkungan galaksi sastera itu. Pegangan sastera yang kemukakan di sini adalah
sastera berbentuk individu, sastera berkisar kelompok, sastera bernadi
nusantara, sastera 'tapuk-tapuk', sastera ala-GAPENA dan sastera ala-BAHASA.
Ini acuan-acuan gerakan sastera yang
sedang berlangsung di Sabah. Ada penulis yang lebih gemar memilih acuannya
secara mandiri. Tanpa persatuan, dia lebih selesa malah masih mampu membantu
gerakan sastera menerusi karya-karyanya.
Baginya karya-karya sastera lahir bukan bersebab kelompok tetapi penulis
itu sendiri. Di Sabah kelompok-kelompok penggerak sastera banyak membantu
perkembangan sastera kerana kewujudan kelompok-kelompok ini sering menjadi
pemangkin aktiviti-aktiviti persuratan seperti bengkel penulisan, seminar
pemikiran penulis, program baca puisi dan sebagainya. Namun ada masanya gerakan
secara kelompok ini menjadi wahana sesetengah pemimpin politik sebagai landasan
keperluan. Dengan menyalurkan dana atau menerusi kedudukan yang dimiliki,
sesuatu motif menggemilangkan sastera itu disertai dengan hasrat yang
tersembunyi. Namun apa yang penting, bukan nilai sastera tetapi acuan yang
kelihatan. Sastera bergema.
Bagaimana pula dengan gerakan
sastera yang bernadi nusantara. Fenomena ini tidaklah perlu diukur sebagai
nusantara hanya kerana hadirnya seorang dua sasterawan dari daerah-daerah
nusantara. Barangkali sekadar meminjam sebagai sebuah jenama. Begitupun acuan
ini memberi kelebihan yang tersendiri apabila peluang mengenali seorang dua
tokoh terbaik sasterawan nusantara. Dan, saya percaya ini bukan bermakna negara
kita tidak ada tokoh yang terbaik berbanding negara-negara serantau berkenaan.
Sudah tentu lucu mengapa ada juga
acuan sastera 'tapuk-tapuk' yang bermaksud aktiviti yang tersembunyi hinggakan
terdapat penulis yang terlepas pandang mengenai wujudnya aktiviti-aktiviti yang
dipelopor oleh sesetengah kelompok berwibawa. Namun acuan begini seharusnya
tidak terjadi dengan alasan apapun. Soal perkongsian ilmu sepatutnya melibatkan
semua pihak. Mengapa perlu tapuk-tapuk?
Begitu wujudnya suasana 'tapuk-tapuk'
sesetengah aktiviti anjuran GAPENA sering
terlepas untuk disertai sebilangan penulis. Acuan ala Gapena ini lebih
mementingkan ahli-ahli yang bersama dalam kelompok atau menjadi kerabatnya
sahaja. Para penulis memilih aktif secara sendiri atau yang menyertai kelompok
tetapi bukan kerabat Gapena, akan tertinggal. Namun jika berpeluang sekali pun
ia bersifat taraf kedua dan seterusnya. Senario ini wajar diubah. Demikian juga
acuan yang saya kenali sebagai acuan sastera ala-BAHASA, namun bukanlah suatu
yang silap kerana kelompok ini lebih mementingkan ahli menjadi hak mutlaknya.
Kelompok lain juga pasti melakukan hal yang serupa. BAHASA telah menentukan
standardisasinya yang tersendiri malah mampu bergerak melalui peruntukan yang
besar mendahului kelompok-kelompok sastera yang lain. Sampai bila keadaan
begini menjadi standard yang dimaksudkan kita tidak tahu melainkan pihak
Kerajaan Negeri memberikan satu peruntukan tahunan kepada persatuan-persatuan
penulis.
Melihat senario akhir-akhir ini, agensi yang sebenarnya
dipertanggungjawabkan iaitu Dewan Bahasa Dan Pustaka Cawangan Sabah (DBP) perlu
kembali melaksanakan program-program seperti sebelumnya. Dengan meneruskan
mana-mana kelompok melaksanakan aktiviti masing-masing, DBP juga harus
memastikan agensi ini juga menggerakkan program yang besar. Bukan bermakna
kelompok-kelompok sastera yang ada tidak memiliki otoriti yang boleh
dipertanggunjawabkan, sebagai sebuah agensi kerajaan, DBP sepatutnya berada di
hadapan dan menjadi payung yang kuat. Sesungguhnya DBP menjadi tempat semua
penulis berlindung, menerima bimbingan, peluang menimba ilmu lebih jauh
sepertimana yang berlaku sebelum ini. DBP bukan tempat yang mandatori
memberikan dana tetapi hanya sebagai sebahagian agensi yang membantu mengikut
keperluan dan kemampuannya. Seperti ujar Tuan Haji Jamaluddin Mohd Sulong,
mantan Pengarah DBP Cawangan Sabah, fungsi-fungsi DBP tidak pernah berubah, yang
berubah hanyalah kepimpinannya. Sebab itu, DBP harus dihormati dan harus
diletakkan pada tempat yang sewajarnya. Acuan sastera lebih jelas bentuk dan
kedudukannya bahkan gerakan sastera kita akan lebih dihormati.
RUMAH PUISI HASYUDA ABADI