PENGUMUMAN:

INGIN MENYERTAI IPS?
Sila hubungi Ketua Dua (0168351013), Puan Jaliha Jaman (0198116672) atau Setiausaha Satu (Mohd Nurazwan 0198695012)

***
24 Mac 2015
- ulangtahun IPS ke-25. Apakah sumbangan anda kepadanya sehingga ke usinya kini? Mari fikirkan untuk 25 tahun akan datang?


***
Ikatan Penulis Sabah telah diperakukan sebagai penerbit buku daripada Perpustakaan Negara Malaysia. Para penulis di Sabah khasnya ahli-ahli IPS yang berhasrat menerbitkan buku boleh mengemukakan nombor ISBN buku berkaitan kepada urus setia IPS. Bagi ahli tiada sebarang bayaran dikenakan. Maklumat lanjut berhubung dengan perkara ini boleh menghubung kami (016 8120664) - Ketua Satu

***
SALAM WASATIYYAH!

SALAM ULANGTAHUN KE-25 IPS

SALAM JUBLI PERAK!



27 Ogos 2014

Acuan Sastera di Sabah




MENGAPA kita memerlukan sastera? Kehidupan yang serba canggih kini kita terus berkisah mengenai satu dunia yang tidak ramai yang memilihnya. Dalam situasi dunia hari ini yang sedang diancam oleh satu bentuk penjajahan baru, kita masih bertatih-tatih membincangkan bagaimana sastera harus menjadi wahana perjuangan. Apa yang diperjuangkan? Saya fikir bukan soal bagaimananya tetapi acuan perjuangan menggunakan sastera itu sendiri perlu diberikan perhatian. Acuan yang bagaimana perjalanan sastera itu yang sewajarnya lebih terarah, jelas dan memberikan hasil yang maksimum. Acuannya tidak terletak kepada gah atau tidaknya sesuatu gerakan. Acuannya juga bukan berdasarkan meriah atau tidaknya sesuatu aktiviti itu dilaksanakan. Acuan sastera perlukan roh yang dapat dirasai, dinikmati dan disenangi.

Azmah Nordin dalam sebuah catatannya merumus bahawa karya sastera bergantung pada suasana dan waktu penciptaannya. Sebagai contohnya, karya zaman perang Jepun dahulu kala, sudah tentu tidak sama dengan karya masa kini dalam dunia teknologi serba yang serba canggih. Apakah pihak pengkaji sastera mampu mencakup segalanya ke dalam satu ruang masa bagi menentukan hakikat pengertian sastera dan menetapkan satu definisi yang tepat? Karya sastera, pada hakikatnya, merupakan satu hasil kreativiti manusia dan kreativiti itu merupakan sesuatu yang sangat unik dan bersifat individualistik. Malah, kadangkala, kita melihat bagaimana pihak pengkaji begitu cenderung merujuk kepada karya-karya Barat, sedangkan semua orang tahu, tidak semestinya yang dilakukan untuk karya Barat, sesuai diterapkan pada karya-karya tempatan.
Jadi, kenapa sastera penting pada kita? Mudah saja jawapannya; karya sastera penting pada kita, sebab ia `bercakap’ dengan kita, kerana ia bersifat universal dan ia memberi kesan kepada kita. Biarpun tema yang diangkat dalam karya itu begitu lemah atau kurang menarik, ia akan berubah menjadi kuat dan indah apabila ditulis dalam bentuk sastera.
Sesungguhnya, tidak ada cara yang lebih baik untuk melihat perbezaan budaya, kekayaan warisan manusia, menilai perbezaan antara luahan daya kreativiti manusia daripada pelbagai aspek – selain daripada karya sastera. Membaca sebuah karya sastera yang hebat adalah satu nikmat yang unggul, tentunya. Sebuah pengalaman untuk mempelajari pelbagai perkara; tentang apa dan bagaimana, tentang keutuhan atau ketidak-sempurnaan sebagai manusia, dengan segala tindak-tanduk, impian dan kisah silam, kesendirian, dalam perhubungan dengan sesama insan, penampilan di mata masyarakat, juga di relungan rahsia dan aliran kesedaran.
Kita telah dijelaskan daripada sudut pandangan seorang sasterawan unggul, tentu pula berbeza daripada pandangan individu lain. Apapun juga pendapat atau rumusan nya mengenai pentingnya sastera dalam kehidupan manusia, sastera perlu diperlaku mengikut acuan-acuan tertentu yang utuh. Keutuhan dari segi matlamat serta imbangan antara hasrat dan niat. Apakah hasil acuan yang berarah tuju yang mulia itu mampu menemukan fungsi sebenarnya sastera.
Seperti yang diungkapkan oleh ahli falsafah Yunani, Horatius, iaitu dulce et utile bermaksud menyenangkan dan berguna, seharusnya menjadi akar tunjang bagaimana sastera harus digerakkan. Menyenangkan kerana karya sastera memberikan kenikmatan, tidak memaksa siapapun; berguna kerana mengisyaratkan pada suatu yang pantas diperhatikan secara sungguh-sungguh. Menurut Aristotle sastera berfungsi katarsis yakni pencucian emosi, iaitu membebaskan pembaca sekaligus pengarang daripada tekanan emosi, batin dan perasaan.

Sebuah karya seni yang baik adalah seni yang sebesar-besarnya bermanfaat untuk masyarakat. Karya seni diciptakan untuk tujuan kepentingan masyarakat agar dapat meningkatkan kehidupan yang lebih baik. Menurut Dr. Yusuf Qardhawi, syarat-syarat sesuatu menjadi karya seni ia memberi manfaat, bukannya mendatangkan mudharat; membangun, bukan malah merosak (1998:22).
Bahkan Presiden John F. Kennedy mengatakan bahawa jika kekuasaan bengkok maka puisilah yang harus meluruskan. Hal ini menyatakan bahawa puisi sebagai salah satu karya sastera mempunyai peranan dalam mempengaruhi seorang pemimpin dalam menjalankan pemerintahan untuk mengeluarkan kebijakan-kebijakan yang memihak kepada masyarakatnya.
Dalam konteks sastera Malaysia di Sabah, saya menemukan sekurang-kurang enam pegangan sastera yang di'anuti' para penulis, penggiat, pemimpin dan orang awam yang secara tidak langsung berada dalam lingkungan galaksi sastera itu. Pegangan sastera yang kemukakan di sini adalah sastera berbentuk individu, sastera berkisar kelompok, sastera bernadi nusantara, sastera 'tapuk-tapuk', sastera ala-GAPENA dan sastera ala-BAHASA.
Ini acuan-acuan gerakan sastera yang sedang berlangsung di Sabah. Ada penulis yang lebih gemar memilih acuannya secara mandiri. Tanpa persatuan, dia lebih selesa malah masih mampu membantu gerakan sastera menerusi karya-karyanya.  Baginya karya-karya sastera lahir bukan bersebab kelompok tetapi penulis itu sendiri. Di Sabah kelompok-kelompok penggerak sastera banyak membantu perkembangan sastera kerana kewujudan kelompok-kelompok ini sering menjadi pemangkin aktiviti-aktiviti persuratan seperti bengkel penulisan, seminar pemikiran penulis, program baca puisi dan sebagainya. Namun ada masanya gerakan secara kelompok ini menjadi wahana sesetengah pemimpin politik sebagai landasan keperluan. Dengan menyalurkan dana atau menerusi kedudukan yang dimiliki, sesuatu motif menggemilangkan sastera itu disertai dengan hasrat yang tersembunyi. Namun apa yang penting, bukan nilai sastera tetapi acuan yang kelihatan. Sastera bergema.
Bagaimana pula dengan gerakan sastera yang bernadi nusantara. Fenomena ini tidaklah perlu diukur sebagai nusantara hanya kerana hadirnya seorang dua sasterawan dari daerah-daerah nusantara. Barangkali sekadar meminjam sebagai sebuah jenama. Begitupun acuan ini memberi kelebihan yang tersendiri apabila peluang mengenali seorang dua tokoh terbaik sasterawan nusantara. Dan, saya percaya ini bukan bermakna negara kita tidak ada tokoh yang terbaik berbanding negara-negara serantau berkenaan.
Sudah tentu lucu mengapa ada juga acuan sastera 'tapuk-tapuk' yang bermaksud aktiviti yang tersembunyi hinggakan terdapat penulis yang terlepas pandang mengenai wujudnya aktiviti-aktiviti yang dipelopor oleh sesetengah kelompok berwibawa. Namun acuan begini seharusnya tidak terjadi dengan alasan apapun. Soal perkongsian ilmu sepatutnya melibatkan semua pihak. Mengapa perlu tapuk-tapuk?
Begitu wujudnya suasana 'tapuk-tapuk' sesetengah aktiviti anjuran GAPENA sering  terlepas untuk disertai sebilangan penulis. Acuan ala Gapena ini lebih mementingkan ahli-ahli yang bersama dalam kelompok atau menjadi kerabatnya sahaja. Para penulis memilih aktif secara sendiri atau yang menyertai kelompok tetapi bukan kerabat Gapena, akan tertinggal. Namun jika berpeluang sekali pun ia bersifat taraf kedua dan seterusnya. Senario ini wajar diubah. Demikian juga acuan yang saya kenali sebagai acuan sastera ala-BAHASA, namun bukanlah suatu yang silap kerana kelompok ini lebih mementingkan ahli menjadi hak mutlaknya. Kelompok lain juga pasti melakukan hal yang serupa. BAHASA telah menentukan standardisasinya yang tersendiri malah mampu bergerak melalui peruntukan yang besar mendahului kelompok-kelompok sastera yang lain. Sampai bila keadaan begini menjadi standard yang dimaksudkan kita tidak tahu melainkan pihak Kerajaan Negeri memberikan satu peruntukan tahunan kepada persatuan-persatuan penulis.
Melihat senario akhir-akhir ini, agensi yang sebenarnya dipertanggungjawabkan iaitu Dewan Bahasa Dan Pustaka Cawangan Sabah (DBP) perlu kembali melaksanakan program-program seperti sebelumnya. Dengan meneruskan mana-mana kelompok melaksanakan aktiviti masing-masing, DBP juga harus memastikan agensi ini juga menggerakkan program yang besar. Bukan bermakna kelompok-kelompok sastera yang ada tidak memiliki otoriti yang boleh dipertanggunjawabkan, sebagai sebuah agensi kerajaan, DBP sepatutnya berada di hadapan dan menjadi payung yang kuat. Sesungguhnya DBP menjadi tempat semua penulis berlindung, menerima bimbingan, peluang menimba ilmu lebih jauh sepertimana yang berlaku sebelum ini. DBP bukan tempat yang mandatori memberikan dana tetapi hanya sebagai sebahagian agensi yang membantu mengikut keperluan dan kemampuannya. Seperti ujar Tuan Haji Jamaluddin Mohd Sulong, mantan Pengarah DBP Cawangan Sabah, fungsi-fungsi DBP tidak pernah berubah, yang berubah hanyalah kepimpinannya. Sebab itu, DBP harus dihormati dan harus diletakkan pada tempat yang sewajarnya. Acuan sastera lebih jelas bentuk dan kedudukannya bahkan gerakan sastera kita akan lebih dihormati.

RUMAH PUISI HASYUDA ABADI
 

IPS dan generasi barunya


TAHUN 2015 merupakan tahun penting bagi Ikatan Penulis Sabah (IPS). Pada tahun itu kelak usia persatuan penulis ini akan melalui satu fasa baru - suku abad pertama nya atau usia ke-25 tahun pertamanya semenjak ditubuhkan pada 24 Mac 1990. Sebagai sebuah persatuan penulis yang bermaruah, IPS bersiap sedia menganjurkan Perayaan Jubli Peraknya tahun depan dengan pelbagai program dan aktiviti.

Menjadi Ketua Satu IPS selama hampir dua dekad, saya cukup dewasa untuk memperkatakan sumbangan IPS. Saya mempunyai satu sikap bahawa apabila sesebuah organisasi ditubuhkan ia harus memberikan sesuatu kepada mereka yang menjadi tonggak selain memastikan semua objektif yang termaktub dalam perlembagaannya dipenuhi. Kemudian, bagi saya sumbangan daripada sebuah persatuan yang sederhana dalam segala segi tidak semestinya ia dilihat hanya melalui program-program yang besar. Walaupun kemampuan IPS itu kecil namun ia tetap meninggalkan sesuatu yang berguna kepada masyarakat, kepada ahli-ahlinya dan kepada negara, dengan kata yang mudah dan mulia iaitu menghasilkan impak yang besar. IPS tidak mungkin mampu bergerak sehingga ke hari ini seandainya cabaran untuk mengekalkan sikap sedia ada melalui semangat kesetiaan, keseiaan dan paling penting kesederhanaannya tidak dihadapi dengan bijaksana.

Sesuai dengan sebuah motto yang saya perkenalkan iaitu 'Berwastiyyah Kesejagatan Sastera', intisari motto menjadi landasan kebersamaan melalui semangat kekeluargaan dan persahabatan. Persatuan dalam fikiran saya bukan untuk meraih faedah persaingan apatah lagi keuntungan bersifat material. Apakah yang kita faham tentang kebersamaan dalam IPS? Walaupun saya memimpin persatuan kecil ini namun, segala keputusan menjadi agenda semua orang dalam persatuan. Mungkin sesetengah orang menganggap saya tidak layak kerana menuduh kononnya kelemahan saya membangunkan IPS agar lebih hebat, memiliki aset, mempunyai wang yang banyak sehingga boleh memberikan kemewahan kepada ahli-ahli, mempunyai itu dan ini, melaksanakan aktiviti bertaraf serta pelbagai gambaran yang ingin meletakkan IPS itu sudah berada pada landasan yang tidak tepat.

Saya ingin berkata bahawa semua gambaran itu dilakukan oleh orang 'silap mata.' Hanya yang selalu bermain silap mata sahaja berusaha untuk mengaburi pandangan bagi meraih kepercayaan orang terhadap perbuatannya itu. Saya tidak ingin menyentuh siapakah pemain silap mata itu, kerana apa yang paling penting adalah ingin membawa IPS meneruskan perjalanannya pada satu landasannya sendiri. Bukan landasan yang dikatakan dimiliki pihak lain. IPS harus mempunyai produk, disiplin dan sikapnya sendiri. Ketiga-tiga hal ini harus dihormati dan wajib IPS perhebatkan walaupun dalam skala yang sifatnya sederhana namun IPS tetap akan menempatkan kesemuanya dalam hati orang ramai dengan ketelusan dan amanah menjadi keutamaan.
Dr Rem ahli IPS

Saya ingin memperkatakan kepada anda produk IPS yang lalu dan mendatang. Memberi ingat kepada yang pernah tahu dan memberi tahu kepada yang baru ingin tahu. Dalam tempoh dua dekad lebih, IPS turut mewarnai kegiatan persuratan tanah air. Program-program seperti Malam Nostalgia Sasterawan Sabah 1 & 2, Minggu Sastera Sabah, Khemah Sastera IPS, Peraduan Menulis Puisi Ramadan,  Dialog Sabah Baru, Pengucapan Umum Shuhaibun Yussuf, Anugerah Sastera K.Bali di samping penerbitan karya ahli serta majalah berkala Komposisi. IPS turut melangkah lebih versitil dengan penubuhan Institut Penilaian Sastera Sabah (INPES) yang dipelopori oleh Ahli Kehormat IPS Dato' Haji Dr Janatan Kandok sebagai Pengerusi Eksekutif. INPES mendapat kelulusan penubuhannya oleh Amanah Raya Berhad (ARB) setelah mendapat perkenan Tuan Yang Terutama Yang DiPertuan Negeri Sabah pada 2001. INPES berusaha untuk memberikan penilaian kepada karya-karya kreatif yang dihasilkan oleh para penulis Sabah dengan acuannya sendiri.

Dalam usaha untuk mengetengahkan generasi baru agar siaga tampil di hadapan khalayak, IPS kini ingin memperkenalkan satu produknya iaitu program yang dinamakan 'Santai Minda'. Program ini merupakan kesinambungan program Pengucapan Umum Shuhaibun Yussuf (PUSY); bezanya PUSY berbentuk syarahan atau pidato persendirian tetapi Santai Minda menampilkan beberapa orang ahli generasi baru diberikan ruang untuk bercakap mengenai isu-isu tertentu yang difikirkan sesuai buat mereka.

Santai Minda berbentuk 'talk show' yang dikendalikan oleh para
Alloy menerima kad ahli dari K1.
moderator terdiri daripada para senior yang ada di IPS. Program Santai Minda akan bermula pada 10 Mei ini di Sudut Penulis DBP Cawangan Sabah. Program perkongsian pemikiran ini akan berlangsung setiap bulan atau minimum enam kali setahun. Bagi tahun ini pelbagai genre akan diketengahkan misalnya genre puisi menerusi isu deklamasi puisi, teater dalam kalangan penggiat muda, para penulis cereka di samping tokoh-tokoh ilmuan yang akan memberikan input berhubung dengan dunia persuratan itu sendiri. IPS berharap program ini boleh menjadi salah satu tanda aras dalam usaha membentuk generasi baru menghayati dunia penulisan sekaligus sebagai aktivis.

IPS harus menjadi pilihan dalam kalangan generasi muda apabila program teater membawa jenama pengilmuan melalui pementasan. Dalam hal ini, IPS turut membahui tanggungjawab pembentukan minat dalam kalangan generasi muda ini apabila Creative Stage IPS diwujudkan oleh Biro Teater IPS. Setelah pernah meraih kemenangan dalam Festival Teater tahun lepas dan pementasan teater 'Pinangan' selepas itu, grup teater di bawah pimpinan Erwan Azzaly Awang Taip atau Alloy ini akan memperkasakan lagi kegiatannya mulai Jun ini dengan sebuah pementasan Teater Randai di Kota Kinabalu. IPS amat komited dengan usaha gigih anak-anak muda dalam grup ini dan yakin teater tidak muncul hanya semasa festival semata-mata. Saya berharap teater diungkayah secara serius bukan menjadikannya semata-mata pengisian asal ada. Biarlah selepas pementasan audiens ingin lagi yang lain bukan mencemuh atas sikap asal ada yang amat merugikan pentas dan wang yang digunakan.
Rakan-rakan IPS sering bertemu di MH3 IPS.

IPS juga komited dengan program penghayatan Islam selain Program Peraduan Menulis Puisi Ramadan misalnya tahun ini IPS akan menganjurkan Nadwah Sastera Islam dan Malam Pengucapan Puisi Hijrah sempena perayaan Maal Hijrah 1436. Program nadwah bukan bermaksud mengambil alih aktiviti yang sedia ada tetapi menambah lebarkan lagi mesej yang sama iaitu mengimarahkan tema-tema Islami dan berobjektifkan nilai-nilai murni dalam aktiviti berkenaan. IPS mempunyai pengalaman menganjurkan aktiviti pengucapan puisi Hijrah sebelum ini yang cukup berjaya. Mudah-mudahan pengalaman ini memberikan kekuatan untuk menambahbaik aktiviti seterusnya. Untuk memantapkan lagi pentas deklamasi puisi, IPS jua akan membuka pentas deklamasi kepada para deklamator terpilih secara solo. Tahun ini IPS akan menonjolkan pendekatan sajak-sajak jenaka (Sajen) oleh pelopornya di Sabah, Mohammad Puad Bebit. Kami juga telah menyenarai pendek beberapa orang tokoh penyair seperti Datuk Haji Jamdin Buyong, Datu Ruslan Sulai dan Hajah Zaiton Ajamain untuk mengisi slot ini. Sudah tentu penampilan mereka mempunyai corak yang tersendiri dan yang jelas berbeza daripada cara konvensional persembahan deklamasi sebelumnya.

Sejajar dengan matlamat pembinaan dan pemantapan para penulis sama ada mereka yang bergabung dengan IPS atau tidak, IPS tidak akan mengetepikan program penataran sastera. Biro Kreatif IPS Sandakan akan membuka tirai aktiviti di daerah itu pada pertengahan bulan Mei ini. Bengkel Penulisan Kreatif cerpen dan Puisi akan berlangsung pada 17 Mei di Sekolah Menengah Kebangsaan Muhibbah Sandakan. Aktiviti ini dianjurkan oleh IPS dengan kerjasama DBP Cawangan Sabah dan SMK Muhibbah Sandakan. Program penataran ini merupakan langkah awal  IPS dalam melaksanakan bengkel jelajah seluruh Negeri khususnya daerah-daerah yang telah mempunyai Biro Kreatif IPS. Daripada bengkel ini IPS membuka ruang untuk menjadi para peserta sebagai rakan IPS. Dengan berdoa mereka akan menjadi penulis selepas itu tetapi lebih berharga lagi sekiranya mereka menjadi keluarga IPS.

IPS sentiasa berhasrat untuk mengangkat isu-isu sastera sebagai iltizam persatuan terus konsisten dalam gerakannya. Oleh yang demikian, IPS perlu terus berusaha mengikut kemampuan yang ada untuk mengetengah idea-idea baru dan bernas agar kegiatan persatuan terus relevan dan mampu pula menarik minat semua golongan masyarakat. Sesuai dengan mottonya agar semangat wasatiyyah menjadi tunjang pegangan perjuangan, IPS akan terus bergerak secara berterusan, meski kelihatan kecil tetapi akan mempastikan impak setiap aktivitinya. Salah satu program yang telah pun diperkenalkan IPS ialah Santai Minda. Program ini merupakan salah satu pendekatan untuk mendekati masyarakat dengan memperkatakan isu-isu penting dalam gerakan sastera masa kini. Ia merupakan sebuah forum yang akan menemukan tokoh-tokoh sederhana dan muda sehingga tokoh-tokoh yang mapan dan veteran untuk membincangkan sesuatu isu yang akan ditentukan. Kita percaya program ini boleh menjadi satu satu lagi penanda aras IPS untuk terus berada di persada sastera tanah air.

Rumah Puisi Hasyuda Abadi