"Kalau kamu bukan anak
raja dan engkau bukan anak ulama besar, maka jadilah penulis." (Imam Al Ghazali).
HAKIKAT menulis sesungguhnya adalah untuk
mempersembahkan fikiran, untuk mengatasi tekanan-tekanan hidup dan untuk
mengungkapkan gagasan secara bebas. Lalu pada akhirnya menemukan konsep
"mengikat makna" yang prinsipnya tidak mungkin kita hanya melakukan
upacara membaca saja atau menulis saja. Dua kegiatan ini harus dipadukan agar
kita langsung dapat merasakan manfaat membaca dan menulis.
Menurut Stephen King "ketika seorang
penulis hanya menunggu waktu yang tepat atau menunggu datangnya inspirasi
ketika hendak memulakan penulisan, maka sebenarnya ia belum menjadi dirinya
sendiri." Dalam erti yang lain "kita tidak harus menunggu datangnya
inspirasi itu, kita sendirilah yang menciptakannya." Kata-kata ini selalu bermain dalam ingatan
saya melalui pesan sasterwan Amil Jaya, "penulis harus berjalan, dengan
berjalan dia merakam pengalaman. Penulis mesti melaluinya bukan sekadar duduk,
melamun, menanti ilham tiba". Maka untuk menjadi penulis, dituntut
kesungguhan, keseriusan, konsistensi dan kerja keras. Tidak ada alasan untuk
tidak ada idea, kerana sesungguhnya hambatan kita itu adalah idea,
ketidaktahuan kita itu juga merupakan idea, maka tulislah hambatan itu.
Tulislah kerana kemudiannya akan menjadi solusi dari hambatan idea tersebut.
Mungkin secara sederhana untuk menulis hal yang
perlu diperhatikan untuk pertama kali adalah "apa" lalu
"bagaimana" dan yang paling penting adalah isi daripada tulisan.
Dalam maksud, kita memang menulis kerana kepentingan itu agar kita tidak kaku
dan jumuh, biarkan tulisan itu mengalir sesuai dengan kemahuan idea yang ada
dalam kepala, lanjutkan terus kalau masih ada sisa di benak kita, jangan
berhenti. Kebenaran tata bahasa jangan dulu diperhatikan, demikian juga
keindahan dan gaya. Kerana hal itu akan mengganggu konsentrasi berkreatif.
Biarkan otak dan tangan terus menulis merangkaikan kata demi kata.
Ada tiga hal yang setidaknya mempengaruhi
perkembangan peribadi seseorang. Tiga hal itu berupa bakat, lingkungan, dan
buku yang dibaca. Bakat mengarah kepada suatu pembawaan sejak lahir. Sedangkan
lingkungan merupakan tindakbalas dalam merangsang bakat sebagai kesempurnaan
kewujudan. Sementara buku adalah ruang khidmat untuk menandaskan idea dan
gagasan-gagasan yang menawarkan ruang inspirasi.
Salah satu bakat yang dimiliki oleh seseorang
iaitu kemampuan untuk berbahasa. Secara normal, semua orang yang dilahirkan ke
dunia, kemampuan berbahasa menjadi bekal pokoknya. Hal itu menjadi saranan
dalam mengembangkan potensi keperibadiannya yang lain. Tinggal di mana orang
tersebut berada, maka bahasa yang terbentuk adalah sesuai dengan lingkungannya.
Sementara yang berkait dengan bahasa dan
merupakan sebahagian bentuk dari pengembangan kemampuan berbahasa adalah
sastera. Dalam mencipta karya sastera konstruksi bahasa tidak akan terlepas
daripadanya. Bahasa sastera merupakan bahasa pengembangan peribadi manusia yang
mengarah pada nilai estetika. Bahasa ini pada dasarnya dibentuk sama dengan
bahasa-bahasa pada umumnya, iaitu melalui proses interaksi dengan lingkungan
yang bertumpu pada pembawaan.
Seseorang menuturkan bahasa disebabkan oleh
adanya wacana lingkungan, baik lingkungan fizik maupun psikik. Lingkungan
itulah yang menjadi media pemicu akan hadirnya ujaran bahasa termasuk sastera.
Orang tersebut bermaksud ingin menyampaikan pesan tertentu atas fenomena yang
telah ditangkapnya. Oleh sebab itulah, estetika bahasa dalam sastera merujuk
pada dua hal iaitu estetika struktural dan estetika semiotik. Estetika
struktural (khasnya puisi) diwakili dengan adanya perwujudan nilai puitis yang
berhubungan dengan diksi, rima, irama, aliterasi, asonansi, permajasan,
enjambemen dan tipografi. Estetika semiotik pula berorientasikan pada makna dan
nilai-nilai yang hendak disampaikan pengarang melalui karya sastera yang
membekasinya.
Untuk mencapai kedua estetika tersebut, seorang
pengarang tidaklah serta merta atau secara spontan menggenggamnya. Seorang
pengarang harus menempuh proses tertentu dalam menggauli dan mengintimi
sastera. Proses tersebut dapat ditempuh dengan dua jalan, iaitu menghujani
fikiran dengan bacaan-bacaan dan bertukar fikiran atau bertukar pengalaman
dengan kawan yang sama-sama berkecimpung dengan sastera. Kedua hal itu tentunya
tidak terlepas dari faktor lingkungan juga. Sebab fenomena lingkunganlah yang
mengilhami akan hadirnya sebuah karya dari peribadi seseorang.
Kedua-dua estetika di atas pada gilirannya akan
menjelma sebagai suatu kekuatan yang sungguh luar biasa dalam karya sastera.
Dapat dikatakan bahawa dua hal itu seiring sejalan. Yang satu sebagai jasad dan
yang lainnya sebagai roh. Jasad tanpa roh maka tak ada kehidupan. Roh tanpa
jasad maka tak tampak jejak keberadaannya.
Karya sastera adalah karya seni yang berbicara
tentang masalah hidup dan kehidupan, tentang manusia dan kemanusiaan yang
menggunakan bahasa sebagai mediumnya (Esten, 1980). Seirama dengan itu
(Rusyana, 1982) menyatakan, "Sastera adalah hasil kegiatan kreatif manusia
dalam pengungkapan penghayatannya tentang hidup dan kehidupan, tentang manusia
dan kemanusiaan yang menggunakan bahasa." Daripada kedua-dua pendapat itu
dapat ditarik pengertian bahawa karya sastera adalah karya seni, yang
menggunakan alat ungkap bahasa sebagai alat penyampainya, yang esensinya adalah
tentang hidup dan kehidupan, manusia dan kemanusiaan. Dari simpulan itu
kemudian dapat dimunculkan pertanyaan, "Apakah seseorang perlu belajar
sastera?" Jika ya, apa hasil akhir yang diharapkan daripada pembelajaran
itu? Bagaimana pembelajaran itu dilaksanakan? Logikanya pembelajaran sastera
memang tidak dapat dipisahkan dengan pembelajaran bahasa. Namun, pembelajaran
sastera tidaklah dapat disamakan dengan pembelajaran bahasa. Perbezaan hakiki
keduanya terletak pada tujuan akhirnya.
Menurut (Oemarjati, 1992), seperti berikut ini.
"Pengajaran sastera pada dasarnya mengemban misi efektif, iaitu memperkaya
pengalaman dan menjadikan (lebih) tanggap atau peka terhadap
peristiwa-peristiwa di sekelilingnya. Tujuan akhirnya adalah menanam,
menumbuhkan, dan mengembangkan kepekaan terhadap masalah-masalah manusiawi,
pengenalan dan rasa hormatnya terhadap tata nilai – baik dalam konteks
individual, mahupun sosial."
Jika diperhatikan ketiga pendapat di atas, dapat
disimpulkan bahawa pembelajaran sastera sangatlah diperlukan. Hal itu bukan
saja ada hubungan dengan konsep atau pengertian sastera, tetapi juga ada kaitan
dengan tujuan akhir dalam pembelajaran sastera. Dewasa ini sama-sama dirasakan,
kepekaan manusia terhadap peristiwa-peristiwa di sekitar kita bahkan dalam
konteks global semakin tipis, kepekaan terhadap masalah-masalah manusiawi
semakin berkurangan. Apakah ada celah alternatif melalui pembelajaran sastera
untuk menyentuh kembali kekurangpekaan itu? Perihal inilah barangkali yang
perlu menjadi bahan renungan sebagai dasar untuk pembelajaran sastera. Dan,
bagi penulis, tugas kita bukan sekadar menulis tetapi harus meniti, meneliti
hal-hal pembelajaran yang berterusan tentang kehidupan, mengenai jati diri atau
hal-hal yang berkaitan dengan kemanusiaan dan kasih sayang atau ketuhanan
sebagai puncaknya.