PENGUMUMAN:

INGIN MENYERTAI IPS?
Sila hubungi Ketua Dua (0168351013), Puan Jaliha Jaman (0198116672) atau Setiausaha Satu (Mohd Nurazwan 0198695012)

***
24 Mac 2015
- ulangtahun IPS ke-25. Apakah sumbangan anda kepadanya sehingga ke usinya kini? Mari fikirkan untuk 25 tahun akan datang?


***
Ikatan Penulis Sabah telah diperakukan sebagai penerbit buku daripada Perpustakaan Negara Malaysia. Para penulis di Sabah khasnya ahli-ahli IPS yang berhasrat menerbitkan buku boleh mengemukakan nombor ISBN buku berkaitan kepada urus setia IPS. Bagi ahli tiada sebarang bayaran dikenakan. Maklumat lanjut berhubung dengan perkara ini boleh menghubung kami (016 8120664) - Ketua Satu

***
SALAM WASATIYYAH!

SALAM ULANGTAHUN KE-25 IPS

SALAM JUBLI PERAK!



27 Disember 2009

Penulis novel Ariffin Ngah meninggal dunia

KUALA TERENGGANU: Ariffin Ngah, 70, penulis novel terkenal Terengganu meninggal dunia di rumahnya di Kampung Bukit Tunggal di sini, petang tadi selepas mengidap pelbagai penyakit sejak lima tahun lalu.

Beliau meninggal dunia kira-kira jam 1.15 petang tadi di hadapan isterinya, Zainab Muhamad, 67, anak-anak serta cucunya.

Allahyarham mempunyai 12 orang anak dan 50 orang cucu.

Zainab berkata, arwah suaminya menghidap pelbagai penyakit sejak lima tahun lalu antaranya kencing manis, jantung, buah pinggang, darah tinggi dan sering berulang-alik ke hospital untuk mendapat rawatan.

Katanya, suami beliau baru saja pulang dari hospital Ahad lalu kerana ingin sangat berada di rumah bersama keluarganya.

Menceritakan perihal suaminya sebelum meninggal, beliau berkata, arwah pernah bercerita yang beliau selalu bermimpi berjumpa dengan rakan-rakannya yang telah meningga dunia.

Katanya, lima tahun lalu arwah digigit kucing peliharaannya apabila terpijak haiwan itu yang seterusnya membawa kepada sakitnya yang berpanjangan.

Afiffin banyak menghasilkan novel terutama novel kanak-kanak sejak menjadi guru dan pernah bekerja dengan Dewan Bahasa dan Pustaka.

Beliau juga pernah memenangi beberapa anugerah seperti Anugerah Sastera Darul Iman (2008).

Antara novel yang menarik hasil nukilan Ariffin ialah Anugerah Wahyu, Tangisan Pusaka Bangsaku dan Revolusi Kenyir.

Jenazah Allahyarham selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Bukit Tumbuh dekat sini selepas solat asar. - Bernama

Tiada ulasan: