PENGUMUMAN:

INGIN MENYERTAI IPS?
Sila hubungi Ketua Dua (0168351013), Puan Jaliha Jaman (0198116672) atau Setiausaha Satu (Mohd Nurazwan 0198695012)

***
24 Mac 2015
- ulangtahun IPS ke-25. Apakah sumbangan anda kepadanya sehingga ke usinya kini? Mari fikirkan untuk 25 tahun akan datang?


***
Ikatan Penulis Sabah telah diperakukan sebagai penerbit buku daripada Perpustakaan Negara Malaysia. Para penulis di Sabah khasnya ahli-ahli IPS yang berhasrat menerbitkan buku boleh mengemukakan nombor ISBN buku berkaitan kepada urus setia IPS. Bagi ahli tiada sebarang bayaran dikenakan. Maklumat lanjut berhubung dengan perkara ini boleh menghubung kami (016 8120664) - Ketua Satu

***
SALAM WASATIYYAH!

SALAM ULANGTAHUN KE-25 IPS

SALAM JUBLI PERAK!



08 Disember 2009

Kiamat 2012 agenda Yahudi dan Amerika


Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim
rashiqah@bharian.com.my

LAMAN web http://satudunia.net/ membincangkan filem 2012 karya Roland Emmerich sebagai dakyah Amerika Syarikat bagi meracuni pemikiran umat Islam melalui khayalan bahawa misi penyelamat gagasan mereka dapat menyelamatkan manusia daripada kiamat.

Penulis web berkenaan, Firdaus, menyifatkan filem terbabit boleh memesongkan kepercayaan umat Islam melalui petanda berlakunya kiamat pada 2012 di samping membidas adegan penemuan ilmiah mengenai ledakan di matahari yang mempengaruhi kerak bumi.

“Perkara ini sengaja dipaparkan bagi mengukuhkan fakta tahun berlakunya kiamat, manakala gambaran perwatakan mulia Presiden Amerika Syarikat yang memilih berada di samping rakyat menjelang kiamat bertujuan memberi citra mulia kepada kepimpinan negara polis dunia itu,” lapor laman terbabit.

Filem terbabit turut menggambarkan pemimpin Amerika dan semua pemimpin negara maju sibuk mempersiapkan diri ke China, tempat terletaknya bahtera yang mampu melindungi manusia daripada bahana kiamat, tetapi Presiden Amerika menolaknya kerana prihatin terhadap rakyat.

“Gambaran ini jelas membuktikan Amerika sengaja menyogok pemikiran masyarakat Islam agar berpandangan positif terhadap mereka melalui garapan karya yang memberi ruang kepada penonton untuk menghayatinya mengikut perancangan mereka ," beliau dilaporkan berkata oleh laman web terbabit.

Firdaus turut membidas filem terbabit kerana dianggap meniru kisah Nabi Nuh dalam usaha mendapatkan perhatian khalayak antarabangsa dan jika tersilap langkah, umat Islam yang menontonnya akan mempercayainya sehingga meletakkan mereka ke arah kekufuran.

Laman terbabit turut melaporkan, penulis sesawang terbabit bimbang terhadap keghairahan sesetengah masyarakat Islam untuk menonton filem 2012 kerana mereka akan condong ‘mempercayainya’ melalui penggunaan teknologi animasi canggih.

"Penonton mungkin kagum dengan teknologi yang digunakan dalam filem ini, tetapi rasa kekaguman itu akan hilang dan yang tinggal hanyalah mesej bahawa Amerika Syarikat menyelamatkan manusia.

“Semua gambaran dalam filem ini jelas bertentangan dengan agama Islam kerana perkara ghaib tidak dapat dibayangkan akal fikiran manusia dan mereka akan alpa bahawa Amerika bertanggungjawab dalam menghasilkan model pembangunan yang mengakibatkan kehancuran alam semesta,” ujarnya.

Beliau turut dilaporkan meminta umat Islam untuk tidak terpengaruh dengan filem 2012 yang digarap menggunakan sumber National Aeronautics and Space Administration (Nasa) kerana ia propaganda Yahudi.


Berita Harian Online

Tiada ulasan: