PENGUMUMAN:

INGIN MENYERTAI IPS?
Sila hubungi Ketua Dua (0168351013), Puan Jaliha Jaman (0198116672) atau Setiausaha Satu (Mohd Nurazwan 0198695012)

***
24 Mac 2015
- ulangtahun IPS ke-25. Apakah sumbangan anda kepadanya sehingga ke usinya kini? Mari fikirkan untuk 25 tahun akan datang?


***
Ikatan Penulis Sabah telah diperakukan sebagai penerbit buku daripada Perpustakaan Negara Malaysia. Para penulis di Sabah khasnya ahli-ahli IPS yang berhasrat menerbitkan buku boleh mengemukakan nombor ISBN buku berkaitan kepada urus setia IPS. Bagi ahli tiada sebarang bayaran dikenakan. Maklumat lanjut berhubung dengan perkara ini boleh menghubung kami (016 8120664) - Ketua Satu

***
SALAM WASATIYYAH!

SALAM ULANGTAHUN KE-25 IPS

SALAM JUBLI PERAK!



04 Mei 2011

Tabung Data Penulis Sabah

Apakah yang boleh diberikan oleh persatuan penulis kepada ahli-ahlinya?

Saya ditanya soalan ini, tanpa sebarang jawapan, sambil melihat kembali bagaimana status sebuah persatuan yang ala kadar dan menjadikannya tempat untuk menggerakkan aktiviti sastera, penulisan dan pentas bermuzakarah. Sudah tentu apabila mengaitkannya tentang kebajikan penulis, soalan yang sama masih kedengaran. Persatuan penulis barangkali juga dijadikan landasan berjuang (?) Ahli-ahli boleh datang dan boleh juga menghilang. Tiada rekod yang terperinci tentang ahli, alangkah moleknya semua penulis berada dalam bumbung persatuan penulis yang ada, semua penulis mendaftar dan memberikan data peribadi sehinggalah hal-hal berkaitan dunia penulisan.

Saya fikir ini perlu. DBP Sabah mempunyai mekanisme mendapatkan maklumat para penulis Sabah namun mekanisme ini tidak begitu menjadi kerana cara mendapatkan maklumat kurang berkesan, apatah lagi gagal menghubungi para penulis yang telah lama meninggalkan pena mereka. Saya fikir persatuan penulis boleh membantu agensi berkenaan. Tabung maklumat begini wajar dikemaskini sepanjang masa walaupun gagal menemui penulis berkenaan dari dekat, seandainya persatuan mempunyai datanya sendiri.

Selain sumber daripada persatuan, agensi ini perlulah peka dan sentiasa mendapatkan maklumat daripada sumber-sumber lain seperti surat khabar, majalah, facebook ataupun blog. Cara menghebahkan keperluan data juga perlu kena dan sesuai, dalam erti kata lain praktikal. Jika sekadar mengisi borang yang mengandungi maklumat peribadi, alamat, genre sastera yang diceburi dan beberapa buah karya yang teringat oleh penulis, usaha mendapatkan data yang lengkap pasti tidak berhasil. Kita perlu pastikan dunia penulis itu memang jelas, misalnya telah berjaya menghasilkan karya yang banyak, konsisten malah diakui sebagai penulis yang berwibawa.

Meletakkan asas ini juga penting, apakah kriteria atau definisi gelaran penulis itu harus juga jelas. Apakah individu yang baru menulis sebuah sajak sudah boleh dikategorikan sebagai penulis? Deklamator puisi tanpa sebarang karya juga boleh digelar penulis? Bagaimana dengan aktivitis kebudayaan? Kita tidak mahu dijadikan momokan generasi akan datang kerana menghasilkan sebuah maklumat penulis yang tidak menggambarkan kumpulan penulis yang memang wajar digelar penulis.


KETUA SATU IPS



Tiada ulasan: