PENGUMUMAN:

INGIN MENYERTAI IPS?
Sila hubungi Ketua Dua (0168351013), Puan Jaliha Jaman (0198116672) atau Setiausaha Satu (Mohd Nurazwan 0198695012)

***
24 Mac 2015
- ulangtahun IPS ke-25. Apakah sumbangan anda kepadanya sehingga ke usinya kini? Mari fikirkan untuk 25 tahun akan datang?


***
Ikatan Penulis Sabah telah diperakukan sebagai penerbit buku daripada Perpustakaan Negara Malaysia. Para penulis di Sabah khasnya ahli-ahli IPS yang berhasrat menerbitkan buku boleh mengemukakan nombor ISBN buku berkaitan kepada urus setia IPS. Bagi ahli tiada sebarang bayaran dikenakan. Maklumat lanjut berhubung dengan perkara ini boleh menghubung kami (016 8120664) - Ketua Satu

***
SALAM WASATIYYAH!

SALAM ULANGTAHUN KE-25 IPS

SALAM JUBLI PERAK!



04 Mei 2011

Anugerah suatu yang tidak disangka – Kemala

KUALA LUMPUR 3 Mei – Datuk Dr. Ahmad Kamal Abdullah, 70, melahirkan rasa terkejut atas pengiktirafan sebagai Sasterawan Negara ke-11 yang disifatkannya sebagai satu penghargaan yang tidak disangka-sangka.

Penyair yang popular dengan nama pena Kemala itu berkata, beliau secara peribadi tidak dimaklumkan mengenai penganugerahan tersebut dan hanya mengetahuinya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada rakan-rakan.

‘‘Pada mulanya saya tidak percaya apabila rakan-rakan mengucapkan tahniah, sehinggalah Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP) sendiri memaklumkan, barulah saya yakin,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Kemala hari ini dinobatkan sebagai penerima Anugerah Sastera ke-11 yang turut membawa gelaran Sasterawan Negara. Ia diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kemala menambah, beliau sebenarnya berkeyakinan anugerah Sasterawan Negara tahun ini akan menjadi milik sasterawan wanita selepas 10 anugerah terdahulu diberikan kepada sasterawan lelaki.

Ditanya sejauh mana anugerah paling berprestij dalam dunia sastera tanah air negara itu memberi impak kepadanya, Kemala berkata, beliau lebih gemar melihat pengaruh anugerah itu dari sudut perkembangan sastera serantau.

‘‘Saya berpandangan anugerah ini mampu mengangkat status sastera tanah air negara setanding atau lebih baik daripada sastera negara jiran. Indonesia yang sering menjadi ukuran dan perbandingan dengan sastera negara kita,” kata beliau.

Dilahirkan di Gombak, Selangor, Kemala sudah berkecimpung dalam dunia sastera tanah air selama hampir 60 tahun.

Sumber: Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan: