PENGUMUMAN:

INGIN MENYERTAI IPS?
Sila hubungi Ketua Dua (0168351013), Puan Jaliha Jaman (0198116672) atau Setiausaha Satu (Mohd Nurazwan 0198695012)

***
24 Mac 2015
- ulangtahun IPS ke-25. Apakah sumbangan anda kepadanya sehingga ke usinya kini? Mari fikirkan untuk 25 tahun akan datang?


***
Ikatan Penulis Sabah telah diperakukan sebagai penerbit buku daripada Perpustakaan Negara Malaysia. Para penulis di Sabah khasnya ahli-ahli IPS yang berhasrat menerbitkan buku boleh mengemukakan nombor ISBN buku berkaitan kepada urus setia IPS. Bagi ahli tiada sebarang bayaran dikenakan. Maklumat lanjut berhubung dengan perkara ini boleh menghubung kami (016 8120664) - Ketua Satu

***
SALAM WASATIYYAH!

SALAM ULANGTAHUN KE-25 IPS

SALAM JUBLI PERAK!



13 Julai 2009

Patriotisme Sebuah Akademi


Patriotisme sering diungkapkan oleh ramai pemimpin. Kepada generasi muda khususnya, patriotisme mengujarkan semangat mencintai negara dan bangsa. Mencinta dengan bacaan menyayangi, memelihara dan menunaikan tanggungjawabnya sebagai anak bangsa yang merdeka. Namun ungkapan ini tidak mudah untuk dijelaskan kerana ia lebih kepada bagaimana setiap individu itu merasai 'api yang membakar jiwanya', ia tidak sekadar diucapkan tetapi dianjak sebagai benteng yang asas dalam mempertahankan bangsanya daripada 'dijajah' oleh budaya yang memecahkan tradisi, memporak porandakan paduan hala tuju bangsanya, melemahkan jati diri yang dibina dalam membangun sahsiah masyarakat majmuk sebagai pokok yang berakar tunjangkan Rukun Negara dan sebagainya.

Setiap tahun rakyat diingatkan tentang mahalnya sebuah kemerdekaan yang sedang kita nikmati sekarang. Saban tahun juga rakyat dipertenguhkan semangat cintakan tanah airnya menerusi pelbagai program merakyatkan kemerdekaan. Patriotisme menjadi landas dan alatan yang amat relevan. Para pemimpin dalam institusi kekeluargaan, pendidikan di sekolah dan IPT sehingga kepada kepemimpinan masyarakat secara menyeluruh tidak pernah lupa meletakkan patriotisme berada di atas daripada segala-galanya. Persoalannya apakah rakyat menyedari diri mereka memiliki semangat tersebut? Apakah penanda aras setiap rakyat atau warganegara kita menginsafi hanya patriotisme sahaja mampu membawa negara kita terus terjamin sebagai negara yang makmur, harmoni dan membahagiakan rakyatnya?

Kita sering juga mendengar hujahan kemakmuran negara menerusi perpaduan. Setelah merdeka lebih setengah abad, kita masih berhujah tentang perpaduan, mungkin agak kerterlalu untuk dikatakan bahawa kedudukan masyarakat kita menjadi semakin lemah kerana tumpuan lebih kepada bagaimana seluruh rakyat yang beraneka etnik itu harus menjaga rasa, budaya, kepercayaan menerusi ikatan kata perpaduan. Kita harus menerima hakikat bahawa tanpa nilai-nilai cinta kita tidak dapat menikmati kebahagiaan atau kemakmuran hidup. Dengan saling timbul rasa curiga dan kurang percaya terhadap satu sama lain, klita mungkin gagal untuk sama-sama membangunkan sebuah bangsa yang merdeka. Kerana itu mencintai negara dan bangsa harus bersama seiring dengan apa juga keperluan untuk masyarakat multi etnik negara kita.

Kita jadikan semangat patriotik itu sebagai sebuah akademi. Melalui dunia pembelajaraan tentu tidak semata-mata di institusi pendidikan, ia harus terus berkembang dalam kehidupan harian. Kita mendalaminya, sebagaimana kita melalui proses kehidupan itu sendiri, ada masanya kita melalui kepayahan. Namun akhirnya kita belajar sehingga mampu meletakkan semangat tersebut sebagai sebuah jati diri yang tidak mudah diubah. Dengan itu juga tidak mudah dirobek oleh pukauan orang-orang yang tidak berpendirian (baca: tidak memiliki jati diri).

Barangkali kita boleh mencari titik kepada persoalan-persoalan yang sedang berlaku sekarang dengan kepelbagaian enigma terhadap bangsa. Terutama kepada generasi baru dan akan datang, mereka bakal melalui warna-warni nilai yang sedang terjadi sekarang. Generasi sekaranglah pembentuknya. Jika masyarakat terus dilalai dan akhirnya dilalikan oleh hujahan-hujahan yang merugikan untuk jangka masa yang panjang, tidak ada jalan lain yang lebih kukuh selain memperkasakan semangat patriotisme dan Rukun Negara sepanjang hayat di kandung badan.

Tiada ulasan: