PENGUMUMAN:

INGIN MENYERTAI IPS?
Sila hubungi Ketua Dua (0168351013), Puan Jaliha Jaman (0198116672) atau Setiausaha Satu (Mohd Nurazwan 0198695012)

***
24 Mac 2015
- ulangtahun IPS ke-25. Apakah sumbangan anda kepadanya sehingga ke usinya kini? Mari fikirkan untuk 25 tahun akan datang?


***
Ikatan Penulis Sabah telah diperakukan sebagai penerbit buku daripada Perpustakaan Negara Malaysia. Para penulis di Sabah khasnya ahli-ahli IPS yang berhasrat menerbitkan buku boleh mengemukakan nombor ISBN buku berkaitan kepada urus setia IPS. Bagi ahli tiada sebarang bayaran dikenakan. Maklumat lanjut berhubung dengan perkara ini boleh menghubung kami (016 8120664) - Ketua Satu

***
SALAM WASATIYYAH!

SALAM ULANGTAHUN KE-25 IPS

SALAM JUBLI PERAK!



29 Disember 2009

Dewan Sastera Januari 2010


Fokus
Fokus bulan Januari Dewan Sastera 2010 memberi laluan karpet merah buat Penerima S.E.A. Write Awards 2009 (Malaysia), Puan Azmah Nordin.


Azmah Nordin juga diberi penghormatan untuk memperkenalkan kaedah dan nasihatnya dalam mengarang 1 Malaysia dalam Sastera, manakala Hanafi Ibrahim memperkenalkan semangat Pemerkasaan Status Wanita dalam Novel-novel Azmah Nordin. Cerpenis terkenal dan sarjana sastera, Dr. Mawar Shafie melihat Kecenderungan Merentas Ilmu dalam Cerpen Azmah Nordin, manakala Zaidah Ahmad Rosly meniti retrospektif S.E.A. Write Awards 2009 Perjalanan Kreaitf yang Mengesankan.

Azmah Nordin yang turut dinobatkan sebagai Karyawan Bulan Ini, menyumbang sebuah cerpen berjudul Usus.

Bukan Kreatif
Sasterawan dan budayawan besar Malaysia, Datuk Baha Zain bermain dengan Bahasa Mimpi yang Remang. Penerima S.E.A. Write Awards 2009 (Filipina), Abdon Jr Balde, diwawancara oleh Ana Suhana Zainuddin dan Zaidah Ahmad Rosly dalam Suara dari Seberang. Sasterawan Negara, Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh mengimbau suara penyair Inggeris Di Musim Gugur, Menggalur Perasaan Keats. Ani Haji Omar membicara Tamadun Melayu-Cina dalam Air Mata Ibu dari Perspektif Teori SPB4K. Salleh Rahamad pula membedah novel remaja Faisal Tehrani yang terkenal untuk mencari Volkgeist dalam Manikam Kalbu.


Kreatif
Ruangan Puisi membariskan budayawan dan penyair terkemuka, Dr. Siti Zainon Ismail menyampaikan puisi khas Puteri Onang Kinang, puisi Manusia dan Alam oleh Razali Endun, Usia Itulah Cabaran oleh Sharif Putera, Buih Itu Aku oleh Anis, Sajak Adik kepada Abang oleh Salman Sulaiman, Kelapa Tua oleh Abdullah AR, Menjejak Puncak Sajak oleh Abizai, Gempa, Tsunami dan Angin oleh Abham T.R., Hukuman untuk Semua oleh HMS Abu Bakar, Seorang Lelaki Tua oleh Osman Dol, Guri di Hatiku oleh Shapiai Muhammad Ramly, Tikus oleh Chai Loon Guan, Seekor Tikus dari Puduraya oleh W.B. Rendra, Warisan Jiwa Bangsa Satu Negara oleh Ani Haji Omar, Tawaf oleh Zurinah Hassan, Akta Batinku oleh Norawi Haji Kata dan Carilah Cari oleh Abdul Hadi Yussof.

Ruangan Cerpen, memperkenalkan cerpen Aku Belum Mati oleh Suratman Markasan, Kisah di Sebuah Taman oleh Jasni Matlani, dan Garis Sempadan oleh E Pian Pro Poul.

Ruangan Drama membawa skrip drama Apologi Sang Panitera oleh Marzuki Ali.


Dapatkan Dewan Sastera edisi Januari di pasaran sekarang.

Tiada ulasan: