PENGUMUMAN:

INGIN MENYERTAI IPS?
Sila hubungi Ketua Dua (0168351013), Puan Jaliha Jaman (0198116672) atau Setiausaha Satu (Mohd Nurazwan 0198695012)

***
24 Mac 2015
- ulangtahun IPS ke-25. Apakah sumbangan anda kepadanya sehingga ke usinya kini? Mari fikirkan untuk 25 tahun akan datang?


***
Ikatan Penulis Sabah telah diperakukan sebagai penerbit buku daripada Perpustakaan Negara Malaysia. Para penulis di Sabah khasnya ahli-ahli IPS yang berhasrat menerbitkan buku boleh mengemukakan nombor ISBN buku berkaitan kepada urus setia IPS. Bagi ahli tiada sebarang bayaran dikenakan. Maklumat lanjut berhubung dengan perkara ini boleh menghubung kami (016 8120664) - Ketua Satu

***
SALAM WASATIYYAH!

SALAM ULANGTAHUN KE-25 IPS

SALAM JUBLI PERAK!



24 Mac 2014

Setelah 24 tahun IPS

Buat para sahabat di Ikatan Penulis Sabah, salam ulangtahun.
  24 tahun yang lalu... IPS ditubuhkan dengan misi besarnya menggabungkan para penulis muda di Sabah. Berikutan berlakunya cetusan gerakan penulis muda Nasional yang bangkit dalam gerakan sastera moden agar golongan ini mendapat perhatian dalam masyarakat dan pemerintah khasnya.

IPS terus bergerak mantap. Persatuan ini dimulai oleh 26 ahli pengasas atas idea 3 anak muda - Jasni Matlani, Abd Naddin Shaiddin dan Aliuddin Mohd Salleh yang sering mengadakan perjumpaan di bawah pokok di ibu negeri. Kita harus tidak melupai catatan ini kerana sejarah tidak boleh diubah. Termasuklah saat IPS menjadi satu jenama yang tidak disenangi pada awal penubuhannya terutama golongan veteran ketika itu. Padahal kelompok ini semata-mata mahu mengetengah bakat serta kecenderungan anak-anak muda merentas gelora seniman lewat aktiviti persuratan yang lebih terjamin dan terancang. Grup ini berhasrat mendapatkan perhatian khususnya DBP Cawangan Sabah agar kelompok anak-anak muda juga wajar diberikan ruang serta kesempatan dalam dunia persuratan.

Gerakan baru ini mendapat sambutan yang munasabah dalam kalangan generasi muda kerana belum ada kelompok terbaik buat mereka berada dalam satu payung yang lebih dinamik bergerak bersama, dengan aktiviti persuratan yang tersusun.


Pada tarikh keramat ini - 24 Mac 1990 bertempat di Sudut Penulis DBP Cawangan Sabah (bangunan lama di Kampung Air, Kota Kinabalu), IPS sebulat surat dijadikan platform baru. Generasi baru menyemarakkan gelora fikir mereka lebih berani menyuarakan keperluan mereka. Mereka menulis, mereka berhujah, mereka berserasehan, mereka membina karya sastera dan sebagainya. Ramai penulis ini mampu menghasilkan karya sastera yang bermutu. Buku-buku sastera diterbitkan. Mereka turut meraih kejayaan dan mencipta sejarah yang tersendiri di peringkat nasional. Dalam gerakan lebih besar IPS telah merangsang sehingga tertubuhnya Institut Penilaian Sastera atau akronimnya INPES yang dipengerusikan Yang Berbahagia Dato' Haji Dr. Janathan Kandok yang juga merupakan Ahli Kehormat IPS.


Meskipun IPS juga turut mengalami krisis pada satu ketika dahulu, ia terus dominan dalam kalangan penulis baru sehingga kini. IPS terus utuh mengekalkan kredibilitinya sejajar dengan keperluan meletakkan gerakan sastera yang serius sebagai agenda utama. IPS wajar memperkasakan hala tujunya tanpa ragu-ragu. Meski pun dalam langkah kesederhanaan, ia perlu bergerak dan mencorak citra bangsa Malaysia moden berdasarkan pemikiran yang lebih terbuka berpaksikan ketertiban dalam pelaksanaannya. Sikap yang agresif yang keterlaluan harus dikesampingkan tetapi dalam masa yang sama mengetengahkan prisipnya melaksanakan aktiviti yang membibitkan kesinambungan agar lebih matang dan berwibawa. 


Hari ini telah 24 tahun berlalu. Saya dan beberapa rakan telah bersama IPS dalam keseluruhan usia itu dan menerajui lebih sedekad setengah tahun sebagai Ketua Satu. Dalam mengenang kejayaannya, positif saya nyatakan kita telah banyak sekali meraih kecemerlangan. IPS pernah meraih sebagai persatuan paling aktif di Sabah sebanyak tiga tahun berturut-turut. Sebab itu tidak salah saat meraikan ulangtahun ke-24 kita kembali melihat dari belakang untuk meletakkan jati diri kita dengan tunjuk aras yang lebih jelas. Ahli-ahli yang terus setia tanpa berolah serta berbelah rasa, marilah bergerak dalam semangat wasatiyyah mensejagatkan fikrah dan matlamat gerakan kita. Kita sentiasa putihkan hati dengan semangat serta sikap persaudaraan yang padu.

Salam Ukhuwwah, selamanya IPS bersama kita.

Ketua Satu
Ikatan Penulis Sabah
24/3/2014

Tiada ulasan: