MENJILBAB CINTA: SATU KESAN SEKILAS[1]
oleh
Prof Madya Ampuan Dr Haji Brahim
Ketua I ASTERAWANI
Brunei Darussalam.
ANTOLOGI puisi Menjilbab Cinta ini mengandongi
63 buah puisi oleh 29 orang penulis yang mewakili dua buah badan penulis iaiatu
IPS dan ASTERAWANI. Ada yang menyamakan bahawa berkenalan dengan puisi mungkin
sama dengan berkenalan dengan seorang lelaki
atau seorang wanita. Pada pandangan pertama, melihat wajahnya akan muncul rasa suka atau
tertarik yang mendorong untuk
mengetahui lebih banyak lagi mengenai dirinya
misalnya saja nama lelaki atau wanita itu dan seterusnya mengetahui budi
pekertinya sehingga menimbulkan rasa cinta. Jika dikaitkan dengan karya sastera, wajah itu tentulah bentuknya dan budi pekerti itu adalah isinya. Nah!, saya diberikan antologi Menjilbab
Cinta pada 11 Febuari 2012 oleh
Ketua II untuk persediaan membicarakannya di pertemuan ini. Pertama-tama melihat antologi ini, saya tertarik terhadap judulnya dan
juga gambar kulit luarannya iaitu
masjid Omar Ali Saifuddien yang berlatar
belakangkan gunung Kinabalu. Penyatuan
kedua-dua objek ini memperlihatkan suasana yang amat menarik yang saya rasa
mungkin lebih menarik daripada Taj Mahal sendiri sebagai bangunan yang
melambangkan keagungan CInta. Cinta
adalah sesuatu kata yang luar biasa dan
universal. Persoalan cinta
bukanlah perkara baru, ianya sudah wujud dan akan terus menerus wujud dengan
masa dan watak yang berbeza, dan juga terus
menerus dibicarakan dan disentiasa segar.
Manusia terutama para penyair
sering mengungkapkan persoalan cinta
dalam karya mereka dengan tujuan
untuk berkongsi kegembiraan,
pengalaman, idea atau mengemukakan pandangan kritis terhadap
perkara-perkara yang berlaku di sekitar persoalan cinta tersebut.
Judul antologi Menjilbab Cinta, adalah sesuai
dengan tujuan penyelenggaraannya sebagai
“tanda penghargaan kunjungan Ikatan Penulis Sabah (IPS) ke ujana Asterawani
Negara Brunei Darussalam” (Menjilbab
Cinta, hlm.iii). Antologi puisi yang
terhasil dan disempenakan dengan
kunjungan IPS ke Asterawani, yang setentunya
akan menjadi ristaan
konkrit, dan kunjugan itu sendiri akan
dapat menjadi landasan bagi kita kenal mengenali antara satu sama lain,
menjadi akan lebih akrab, dan akhirnya menimbulkan bibit-bibit cinta sebagai
warga dunia penulisan dan kepenyairan
khususnya warga dunia dua buah persatuan penulis serumpun. Sehubungan dengan penerbitan buku ini,
saya memohon maaf kerana tidak
dapat menimbulkan atau mengilhamkan idea bagi menerbitkan sebuah antologi
bersama sempena dengan lawatan Asterawani ke IPS pada kali pertama ini.
Saya tidak semestinya menyalahkan waktu atau kesibukan. Bagaimanapun
memandangkan lawatan seperti ini bukan berakhir, dan peneribtan bersama bukan
sahaja semasa lawatan, maka untuk menyenangkan hati buat sementara, saya
membisikkan kepada diri saya sendiri bahawa akan ada ruang dan peluang
lagi bagi Asterawani mengwujudkan
berkerjasama, menerbitkan
antologi puisi seperti Menjilbab Cinta ini di masa
akan datang.
Dalam Prakata
antologi puisi ini mengatakan;
Menariknya
penerbitan ini antaranya ialah para penyairnya terdiri daripada kalangan
penerima-penerima SEA Write Award dan tokoh-tokoh penyair yang disegani
daripada kedua-dua belah pihak.
Sesuai
dengan judulnya, para penyair sentiasa menjaga keharmonian, persahabatan, kasih
dan sayang melalui nilai cinta. Kita menjilbabkan cinta agar segala yang
berhemah itu terpelihara dan terjamin keiklasan serta kedamaian di dalamnya
Insya Allah.
(Menjilbab
Cinta, hlm.i-ii)
Dalam petikan di atas memperlihatkan bahawa penilaian
sesebuah karya tidak terlepas daripada dua hal penting iaitu pengarang dan
karyanya. Walaupun ada sarjana mengatakan bahawa “pengarang sudah mati
setelah terhasilnya karya” tetapi lawan
daripada pernyataan ini pula mengatakan;
“karya sastera bukan turun dari langit”. Oleh itu dalam memberi
makna karya tentu saja tidak
menyingkirkan penulisnya.
Ada sedikit catatan latar belakang penyair di akhir
antologi ini tetapi saya tidak ada banyak masa dan kesempatan untuk menelitinya,
yang mungkin boleh saja menjejaskan
pemberian makna dalam ketaskerja ini. Bagaimanapun dengan merujuk kepada
karya, memberikan gambaran kepada saya
bahawa penyair-penyair dalam antologi ini
sudah berpengalaman dan kreatif. Hal ini dapat dilihat daripada baris-baris
puisi yang dihasilkan.
Sesuai dengannya bentuknya sebagai puisi moden,
puisi-puisi yang dihasilkan adalah berberbentuk bebas.. Bentuknya yang
sedemikian memberikan kebebasan
secukupnya untuk penyair membina sebuah
puisi dengan baris-baris dan rangkap-rangkap tertentu yang secara tidak langsung memperlihatkan pengalaman, pengetahuan dan kekreativitiannya. Misalnya saja puisi Menjilbab Cinta dan Memandang
Melayu karya Hasyuda Abadi atau Istiqamah
Cinta dan Mengakrab Cinta karya
Azridah PS Abadi, yang bukan lagi
ditulis melalui baris-baris puisi tetapi sudah ditulis seperti prosa. Di Brunei Darussalam, Adi Rumi
telah mempergunakan sebaiknya bentuk bebas itu dengan menciptakan tiga puisi panjang berjudul Perintah Qanun Jenayah Syari’ah Neraca Allah (sehingga 118 halaman
panjangnya), Negara Zikir dan Melayu
Islam Beraja Mahkota Negara yang panjangnya melebehi 70 halaman. Selain itu ada juga penulis yang masih
menyusun baris-baris puisinya seperti kebanyakan puisi moden yang lain tetapi
hal ini bukan bermakna penulisnya tidak
inginkan perubahan bentuk. Malah menciptakan baris-baris puisi samaada berbentuk moden atau tradisional adalah
hal yang sama sukarnya. Bagi saya, pengunaan dua bentuk tersebut adalah
mengikut gerak hati dan keinginan penciptanya. Hal inilah yang baik secara langsung atau tidak penulis
menulis dengan bentuk sedemikian yang
juga disesuaikan dengan niat untuk memelihara kebiasan dan kelangsungan bentuk
yang sedemikian serta pastinya disesuaikan pula dengan apa yang terbuku di hati
penulisnya.
Aspek yang paling penting dalam apa juga genre karya
sastera termasuk genre puisi adalah isinya yang mengandong tema dan persoalan
yang ingin disampaikan oleh penyairnya.
Sesuai dengan tajuk antologi, antologi ini kebanyakannya megemukakan
tema cinta dalam pengertian yang lebih luas. Misalnya cinta kepada Tuhan, cinta kepada
sesama manusia, cinta kepada negara, cinta kepada alam dan sebagainya. Dalam mengemukakan tema itu
ada yang menulisnya secara langsung dan ada pula yang menulisnya cara
tidak langsung. Kedua-dua cara ini
ditandai oleh bahasa, lambang dan
teknik atau gaya penyampaian. Puisi yang
mengemukakan tema secara langsung akan lebih memudahkan pembaca untuk
mengetahui maksud, apa yang ingin disampaikan oleh penyairnya.
Misalnya Negara Zikir oleh Firdaus H.N, penyairnya membawakan tema cinta
iaitu cinta kepada Alllah SWT dengan mengajak pembaca untuk berhijrah ke
Negara Zikir iaitu sebuah kehidupan yang memandu manusia ke jalan yang diredai Allah SWT. Penyair
berharap semoga cita-cita untuk menjadikan negara Brunei Darussalam sebagai
negara Zikir akan terlaksana. Sementara
puisi Menjilbab Cinta karya Hasyuda
Abadi adalah antara puisi yang sempat memberikan sedikit tugas kepada pembaca
untuk mengamati isi dan temanya dan seterusnya mengemukan tafiran yang pelbagai,
misalnya saja tema puisi ini adalah keinginan penulis supaya para penghuni dunia mempunyai rasa cinta
dalam menjalani kehidupan di dunia ini
terutama cinta kepada perdamaian dan keharmonian. Dalam puisi ini,
penulis menggunakan kata-kata atau lambang-lambang seperti malam, bunga, rindu, sunyi,
embun, salju, flora dan fauna, irama muzik, geselan biola, dan mawar merah
yang semua ini membantu dalam mentafsir apa yang diinginkan oleh penyair.
Salah satu pengertian tema yang menarik bagi saya
ialah sesuatu yang dibenci yang berlaku didalam masyarakat penyair yang bagi
penyair hal tersebut seharusnya tidak berlaku. Misalnya dalam puisi Monolog
Bagi Lelaki Tua karya Clara Maroon,
penyairnya membenci warga tua atau
pemimpin lama yang tidak iklas. Perasaan cinta, khidmat dan baktinya hanya sekadar bagi kepentingan diri sendiri
sahaja. Hal seperti ini tidak seharusnya berlaku. Memandang
Melayu karya Hasyuda Abadi, membenci keadaan hidup masyarakat Melayu masa
kini yang sudah mengabur dengan sifat-sifat ramah dan pemedulian.
Dendamku karya Kathrina Tati,
membenci kebiadapan sesuatu bangsa yang
memperkosa damai dan menghancurkan harapan, ikatan kasih sayang serta menghancurkan
kedaulatan negara. Kehilangan Yang Abadi karya Lya Zam membenci seseorang yang tidak bertanggunjawab yang
hanya sering berkata nanti bagi sebuah
sepakatan atau janji yang diberikan. Inikah Merdeka? karya Lya Zam membenci
seseorang yang pendusta, yang hanya
pandai berkata-kata tetapi tidak dapat mengotakannya. Redup yang Hilang karya Mohd
Norazwan, membenci sikap ayah yang
mengabaikan anak kecil yang kehilangan
ibu dan hdiup dalam kemiskinan. Anak
kecil terlalu kecil untuk menghadapi beban penderitaan hidup yang
sedemkian. Desa Sunyi Yang Bahaya karya Mabulmaddin Shaiddin membenci
seseorang atau persatuan yang kelihatannya
baik tetapi sering mempergunakan
atau mengambil kesempatan dan
memperdayakan. Dah Dapat Tak Dapat-Dapat karya Mohd Paud Bebit membenci sifat manusia yang
tidak pernah bersyukur dengan apa yang didapat atau diperolehinya. Umat Islam karya Brahim A.H.T membenci
umat Islam yang tidak bersatu, berpecah belah dan menjalani kehidupan dengan membelakangkan
al-Quran dan al-Hadith. Pengukir Bintang karya Dino M.N membenci
seseorang yang mendapat sesuatu atas usaha orang lain. Bangau
Oh Bangau karya Haji Hussain Abdul Rahman membenci sifat sesetengah orang
yang salah menyalahkan atas perbuatan yang telah dilakukan. Perang karya Hidop Zin membenci perang
yang mengorbankan kemanusian dan mendatangkan kemusnahan.
Tafairan tema berdasarkan apa yang dibenci penyair
dalam puisinya seperti yang diungkapkan di atas tentu sahaja tidak mutlak. Setiap pembaca akan memberikan tafsiran yang
berbeza dan ketidaksamaan penafsiran inilah sebenarnya yang menjadikan puisi
tersebut mempunyai keindahan tema dalam salah satu pengertian tema yang
diberikan itu tadi. Seperti yang
dibayangkan diawal pembicaraan ini, tema karya sastera khususnya puisi bukan
sahaja mengenai hal yang dibenci, tema juga
boleh berupa pengkongsian pengalaman, pernyataan keindahan, luahan
perasan yang berupa kecintaan, kekaguman dan kegembiraan, nasihat,
pengajaran dan sebagainya
misalnya puisi Demi
Sebuah Ikatan karya Aiyn Sofia mengongsikan
pengalaman bersama tentang berkasih sayang dan berharap ikatan kasih dan
persaudaran mereka akan terus subur dan terpelihara. Istiqamah
Cinta karya Azridah PS Abadi menyatakan
keinsafan seorang insan terhadap kebesaran Ilahi. Dalam menjalani kehidupan di
dunianya ini, ketenangan hanya akan
diperolehi melalui usaha dengan
mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. Sultan Adil Laila Terbilang karya Lya
Zam menyatakan rasa syukur atas kepimpinan Kebawah Duli yang adil dan mencintai
rakyatnya. Apakah Aku Sempat Mencicipi Kasihmu karya Clara Maroon mengkongsi
pengalaman pahit apabila orang yang dikasihi membencinya dan berdoa semoga dia
dapat merasakan kembali kasih sayang
yang selama ini diharapkannya. Musafir
Cinta karya Firdaus H.N mengkongsi pengalaman atau perasaan cintanya
dengan dua jiwa yang dua-duanya ingin dimiliki. Kemerdekaan
Bangsa karya HRJ menyatakan semangat patriotik bangsa dalam sebuah negara
yang merdeka. Penyair menyeru setiap
warga akan terus sama-sama memikul tugas dan tanggungjawab demi kemajuan dan
perpaduan bangsa dan negaranya yang sudah merdeka. Makna
Sebenar karya Sosanjan A Khan
mengonsi pengalaman dan keakraban dalam sebuah persahabatan dan ketika berpisah
dapatlah dirasai kerinduan dan dimengerti nilai persahabatan yang terbina
tersebut. Kembara Usia karya Ahmy
mengonsi pengalaman hidupnya dari remaja sehinggalah keusia tua dan berjanji
pada dirinya sendiri akan mempergunakan sisa-sisa hidupnya dengan baik. Ramadan Datang Lagi karya Mahmud Damit
menyatakan tentang kedatangan bulan Ramadhan dengan menceritakan keinginan dan doa di bulan tersebut bagi kebaikan diri dan umat Islam di seluruh dunia.
Keindahan sebuah puisi terletak pada temanya yang disokong oleh bentuk dan bahasanya. Bentuk
puisi yang indah mungkin sahaja kita boleh melihat kembali kepada bentuk puisi tradisi kita
orang Melayu yang paling agong iaitu Pantun
dan Syair. Kedua-dua genre puisi tradisi
ini adalah sukar untuk ditandingi dan sentiasa indah sepanjang zaman.
Kesedarhanaan dan keseimbangan yang merupakan antara ukuran keindahan bagi
sesebuah karya seni terdapat di dalam kedua-dua bentuk puisi tradisi
tersebut. Puisi moden adalah puisi bebas
dan jika penyair ingin mengikut atau mengekalkan bentuk puisi tradisi tersebut sering
dikatakan orang bahwa puisinya bersifat konvensional. Apakah kita malu dengan
anggapan konvensional tersebut. Bagi saya, penggunaan bentuk puisi
tradisi dalam menyampaikan tema atau persaoalan yang ingin disampaikan adalah suatu sikap
positif yang ingin memelihara, mengukuh dan melestarikan bentuk puisi
tradisional kita. Saya tidak mengatakan
bentuk puisi moden yang bebas itu tidak indah. Tetapi sebilangan kecil penyair termasuk diri saya
sendiri, dengan kebebasan tersebut kurang memerhatikan ciri-ciri keindahan
bentuk yang universal bagi sesebuah puisi. Bagaimanapun ada juga penyair yang
menghasilkan puisi moden yang mengambil berat tentang keindahan bentuk ini sehingga
bentuk puisi ciptaannya menunjang tema yang ingin disampaikannya. Contoh
terbaik dalam hal ini adalah puisi Aku karya Khairil Anwar, yang bentuknya
sebagai pemberontakan kepada gaya penulisan Pujangga Baru yang tentunya juga
pemberontakan kepada sikap masyarakatnya
pada masa itu sebagai tema utama puisinya.
Hal yang berkaitan rapat dengan bentuk ialah bahasa. Bahasa yang merupakan alat atau media
penyampaian bagi sesebuah puisi, inilah yang membezakan antara genre puisi
dengan genre karya sastera yang lain seperti cerpen, novel dan drama. Bahasa yang indah juga dapat menimbulkan
keindahan bentuk misalnya puisi Meniti
Perjalanan Waktu karya Rohaidah Kinchai;
MENTITI
PERJALANAN WAKTU
Kupandang
langit subur-Mu
Penuh
syahdu dan sayu
Debar
menyentuh kalbu
Tangis
rindu bersatu
Meniti
perjalanan waktu
Menconggak
baki usia
Mampukah
masih sisa kudrat
Mengutip
sejuta pahala
Merangkul
nikmat syurgawi.
Dan
beberapa petikan rangkap puisi-puisi di
bawah:
Alum
Azan subuh bergema menyusup ke atma rasa. Hijab menyentuh , lalu menyusup ke
rimba ilusi yang membengit ingatan pada jalan pulang menyatu kebenaran. (Istiqamah Cinta karya Azridah PS Abadi,
hlm.7)
Malam
itu sebuah cinta telah kuberikan kepadamu, rindu, saat telah tiba menataapnya
jangan berhenti merasai suatu jiwa telah mekar bukan sekuntum bunga bahkan
sekuntum rashia yang maha wangi mengagungi sunyi (Menjilbab Cinta karya Hasyuda Abadi, hlm.13)
Telah
lama redup itu pergi
Meninggalkan
bau-bau gelisah
Untuk
sebuah wajah yang kering dan kusam
Seperti
taman ini
Kumbang
menagih kemanisan
Pada
kelopak bunga yang layu
Kehilangan
yang harum
Lalu
gugur membusuk sepi
(Redup Yang Hilang, hlm.23)
Selain daripada gaya bahasa yang puitis,
satu lagi ciri puisi yang penting adalah penggunaakn lambang.
Malah ada yang menganggap ciri ini sebagai penentu kepada kejayaan sesebuah puisi
itu sendiri dengan alasan penggunaan
lambang dapat menimbulkan kepelbagaian
makna. Lambang-lambang yang digunakan
tentunya lambang-lambang universal yang selari penggunaannya sehingga dapat
diseluki maknanya. Misalnya puisi Daun Kering Terakhir karya Embi Estar
yang menggunakan perlambangan daun dengan bahasa yang puitis;
DAUN
KERING TERAKHIR
Kiranya
luruhku berakhir di hujung senja
Jangan
kau basahkan rerantingku
Dengan
gerimis hujan dingin
Kerana
tiada lagi puput mekar berkembang
Mengundang
lebah menyeri sari
Tiada
juga wangian harum
Mewarnai
rerumput hijau
Untuk
disematkan pada sebuah hati
Yang
mendamparkan aku
Sehelai
daun kering terakhir
Di
atas kerikil yang meringsa.
Baawa
senja itu
Adalah
perjalanan yang sukar
Dihadapannya
ada kelam malam
Yang
tidak dimengerti
Oleh
secebis hati yang resah.
Selain daun kering, senja, gerimis, hujan, puput mekar,
dan malam adalah antara lambang yang digunakan dalam puisi di atas. Jika pembaca dapat mentafsir puisi di atas
(samaada terdapat persamaan tafsiran atau tidak) berdasarkan lambang-lambang
yang digunakan maka puisi ini bolehlah dikatakan sebagai puisi yang telah
berjaya menggunakan lambang-lambang yang universal sehingga dapat ditafsir
maksudnya oleh pembaca. Mungkin sahaja terjadi tafsiran yang berlainan dan hal
ini, akan lebih menarik dan memberikan
nilai kepada puisi tersebut. Jika pembaca tidak dapat mentafsir maknanya
berdasarkan lambang-lambang yang digunakan tersebut, ia mungkin disebabkan lambang-lambang yang digunakan bersifat
personal atau lambang universal tetapi
diertikan secara personal oleh penulisnya. Ketidak fahaman ini menjadikan puisi-puisi
ciptaan mereka sukar untuk difahami dan dihayati, atau apa yang disebut dalam tahun-tahun 60an
dan 70an puisi-puisi tersebut sebagai sajak-sajak kabur.
Selain daripada cinta, satu persamaan atau kecendurungan bersama penulis
dikedua-dua negara dalam antologi ini adalah mengenai usia tua iaitu
membicarakan pengalaman dan harapan dalam menjalani hari-hari tua tersebut.
Misalnya puisi Pesanan Angka Pada Usia
karya Amir Sabri , Monolog Bagi Lelaki Tua
karya Clara Maroon, Kembara Usia karya Ahmy, dan
Meniti Perjalanan Waktu karya Rohaidah Kinchai. Hal ini memperlihatkan
bahawa penyair-penyair di kedua-dua
buah persatuan penulis, ada
yang sudah berumur. Malah dalam realitinya, ahli-ahli Asterawani sendiri adalah terdiri
daripada orang yang sudah bersara. Dari sudut
penulisan, hal ini memberikan suatu kesan yang baik kerana penyair yang berusia
tentunya banyak pengalaman dan pengetahunan yang berpontensi besar untuk
menghasilkan karya agong, tetapi dari
sudut keahlian persatuan penulis
seperti ASTERAWANI hal ini memberi kesan yang tidak baik kerana persatuan akan
ketiadaan generasi pelapis. Saya rasa permasalahan ini menarik untuk dikongsi
bersama dalam mencari solusi atau strategi menanganinya.
Akhirnya,
sebagai kesimpulan daripada pembicaraan yang singkat ini, dapatlah
dikatakan antologi Menjilbab Cinta telah mengemukan tema yang menarik yang pada dasarnya mengenai
cinta, cinta kepada sesama manusia, diri sendiri dan Tuhan. Ianya juga
mengemukakan tema yang berupa kritikan terhadap seseorang atau masyarakat yang mempunyai sikap atau tindakan
yang bertentangan dengan norma masyarakatnya, yang bagi penulis hal tersebut seharusnya
tidak akan berlaku. Selain itu,
kebanyakan puisi dalam antologi Menjilbab
Cinta ini juga ditulis dalam bentuk dan bahasa yang menarik yang
menimbulkan nilai-nilai keindahan.
Sebagai
cadangan dalam pertemuan ini, diharap dalam masa yang terdekat kedua-dua buah
persatuan penulis akan dapat menerbitkan lagi beberapa buah antologi bersama
baik dalam genre puisi mahupun genre cepen atau drama pentas. Semoga hubungan
dan kerjasama yang sudah terjalan akan bertambah kukuh dan kita akan dapat sama-sama
menganjurkan beberapa kegiatan yang bersesuaian dimasa akan datang. Sekian.
Terima kasih.
[1] Kertaskerja
bagi Bicara Buku Menjilbab Cinta anjuran Ikatan Penulis Sabah (IPS) dengan kerjasama
DBP Cawaangan Sabah, di Sudut Penulis DBP Cawangan Sabah pada 15 Febuari 2014.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan