(Kertas kerja sempena Bicara Buku 'Menjilbab Cinta'
yang disampaikan pada 15 Februari 2014 di Sudut Penulis DBP Sabah)
yang disampaikan pada 15 Februari 2014 di Sudut Penulis DBP Sabah)
Oleh
Jasni Matlani
Puisi selalu menjadi medium dakwah, atau alat ekspresi bagi
menyerlahkan pengalaman penyair tentang dirinya atau hubungan sesama insan.
Kecenderungan sedemikian biasanya mendedahkan puisi kepada unsur didaktik dan
sifat ekspresif, tetapi jika dibangunkan melalui bahasa bersesuaian, dan dengan
pertimbangan seni, serta nilai yang mengajak manusia ke arah kebaikan, maka
tidak mustahil puisi berkenaan mampu meninggalkan impak mendalam terhadap
kehidupan, seterusnya mengajak manusia ke arah kebaikan dan memperkasa nilai
ukhuwah sambil pada waktu yang sama menyerlahkan nilai estetik dan segi
keindahannya.
Dakwah dalam
konteks Islam biasa ditafsir sebagai usaha mengajak manusia ke arah kemakrufan,
dan mencegah mereka daripada melakukan sebarang kemungkaran. Dalam melakukan
dakwah, banyak cara yang boleh dilakukan, asalkan tidak bercanggah dengan
syariat Islam, termasuk dalam bidang penulisan kreatif. Namun perlu diingat
bahawa tugas dakwah itu harus dilakukan secara bijaksana, dengan nasihat dan
pengajaran yang baik. Mujahadah (berbahas) dengan cara terbaik, sesuai dengan
firman Allah dalam surah al-Nahl, ayat 125, yang bermaksud:
“Serulah
(manusia) ke jalan Tuhanmu dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat, pengajaran
yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau seru itu) dengan cara yang
lebih baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah juga yang lebih mengeetahui akan orang
yang mendapat hidayah Petunjuk-Nya”
Sementara nilai ukhuwah pula lebih memfokus kepada hubungan sesama
insan, di mana manusia perlu turut menjaga hubungan, sama ada dalam konteks
komuniti setempat, atau melibatkan hubungan manusia merentas garis sempadan.
Dalam konteks tulisan ini, penulis berusaha melihat karya yang memperkasakan
lagi hubungan atau nilai ukhuwah antara masyarakat di negeri Sabah, dengan
masyarakat yang berada di negara Brunei Darussalam. Apatah lagi, jika direnung
kembali fakta sejarah, sebahagian daripada wilayah negeri Sabah ini suatu
ketika dahulu sebenarnya merupakan bahagian daripada wilayah negara Brunei
Darussalam.
Berdasarkan premis ini, penulis
dengan rendah hati memperkatakan antologi puisi “Menjilbab Cinta” selanggaraan dua orang penyair prolifik yang mula
mendapat perhatian sama ada di negeri Sabah, Malaysia, mahu pun di negara
Brunei Darussalam, iaitu Azridah PS Abadi dari Sabah, dan Firdaus HN dari
Negara Brunei Darussalam. Antologi puisi yang mereka usahakan ini memuatkan 63
buah puisi hasil karya 29 penyair baharu dan penyair yang berpengalaman sama
ada di Malaysia mahu pun di negara Brunei Darussalam.
Antara penyair
yang menyumbangkan karya dalam antogi puisi ini, ialah Ain Sofia, Amir Sabri,
Azridah PS Abadi, Sofie Clara, Hasyuda Abadi, Jaliha Zaman, Kathrina Tati,
Laila Elok, Mabulmaddin Shaiddin, Mohd. Nurazwan, Mohammad Puad Bebit, Norawi Haji
Kata, Rafi Harumin, Rufiah Nurullah, dan Sahara Jais, dari negeri Sabah.
Sementara dari negara Brunei Darussalam, ialah Anjungbuana, Ahmy, Berahim
A.H.T, Dino M.N, Embi Estar, Firdaus H.N, Haji Hussain Abdul Rahman, Hidop Zin,
HJR, K. Manis, Mahmudamit, Rohaidah Kinchai, Sosonjan A. Khan, dan Yusna.
Dalam puisi “Bicara tentang Cinta”, Sahara Jais
mengasimilasikan nilai dakwah, dengan mengajak khalayaknya menginsafi keagungan
Tuhan. Seperti kata penyair:
Bicara tentang keagungan
tetap kuredupkan hati rundukkan kalbu
meski undangan cinta mengharumkan rindu
memintal tawaduk mengakui keagungan-Nya
tetap kuredupkan hati rundukkan kalbu
meski undangan cinta mengharumkan rindu
memintal tawaduk mengakui keagungan-Nya
Sementara Anjungbuana penyair dari negara
Brunei Darussalam pula, dalam puisi yang berjudul “Cahayamu gerhana Bulan” mengingatkan manusia tentang betapa ribuan
ayat yang turun dari langit, sebenarnya berperanan dalam memantapkan dakwah dan
menjadi perisai bumi. Justeru itu penyair pasrah berserah terhadap Allah SWT
dan akur terhadap kesempurnaan-Nya dengan berkata:
Tuhan,
dalam puja
hening malam cahaya
aku
mengenali-Mu Maha Sempurna.
Begitu juga penyair, pensyarah dan aktivis sastera yang aktif di negara
Brunei Darussalam dan malah, di peringkat Nusantara ini, Berahim A.H.T turut
berdakwah kepada umat Islam merentas sempadan dalam puisi berjudul “Umat Islam”. Penyair berkata, umat Islam
sebenarnya ramai dari segi jumlahnya, tetapi boleh diibaratkan seperti buih yang
terapung di lautan, yang akhirnya menghilang. Mereka berrpaksi kepada al-Quran
dan al-hadith, tetapi mereka juga terperangkap di dalam jalur kehidupan yang
bengkok, hilang pedoman ketika berhadapan godaan pangkat, harta dan kuasa. Kata
Penyair:
Jumlahnya
banyak
dan tak
diindahkan
hidup di bawah
percaturan
kekuasaan dan
kebencian.
Mereka adalah
buih di lautan
yang terapung
hilang dialun ombak
yang pecah
lenyap dibuai riak.
Jumlahnya
banyak
meniti jalur
kehidupan yang lurus
dengan al-Quran
dan al-Hadith
dengan rahmat
dan perlindungan
dengan iman dan
keyakinan
kekuatan
terpahat dalam sejarah silam
tapi antaranya
merekalah yang lupa
meniti jalur
kehidupan yang bengkok
mengejar pangkat,
harta dan kuasa
maka jadilah
buih-buih melata
yang membusa
lenyap sekelip mata.
Sementara dalam puisi “Awan dan
Laut” penyair menghubungkan unsur alam dengan kehidupan, misalnya awan yang
menghalang cahaya, laut yang berkaca, gunung yang berdiri megah, sehingga
penyair menginsafi, seterusnya berdakwah kepada dirinya sendiri seperti kata
penyair:
Ya Allah, aku manusia lemah
yang semakin dekat menemui-Mu.
Embi Estar pula dalam puisi “Anak
Zaman” memilih untuk berdakwah kepada golongan belia, atau generasi muda,
dengan mengingatkan mereka, bahawa golongan belia sebenarnya merupakan barisan
yang mesti bernai, dan gagah melangkah membawa obor, menegakkan panji syuhada
dan syiar Islam. Pesan penyair lagi:
Lalu
harumlah ke serata negeri
Bergunung
harap bertiti kalbu
Keyakinan
iman semakin kukuh
Kerana
merekalah pengutip pahala
Di
jalan-jalan berlurah dan berliku…
Sementara Firdaus H. N melalui puisi “Musafir Cinta” menghimbau kebesaran Allah yang mewariskan sifat
ar-Rahman ar-Rahim-Nya dalam setiap
kalbu umat Islam sehingga ada di antara mereka yang tenggelam dalam gelora
samudera cinta. Tentulah makna “Tenggelam” dalam konteks puisi ini tidak sama
maknanya seperti yang terdapat dalam kamus. Sebaliknya beranjak kepada makna
perlambangan atau metaforikal, iaitu makna yang difahami dalam proses kreatif,
dan lebih kurang maksudnya menunjukkan kedalaman cinta penyair, sehingga
penyair mengungkapkan dalam baris berikutnya, kata pengakuan cinta penyair
terhadap Tuhan, seperti berikut:.
Tuhan,
Kau telah wariskan sifat
ar-Rahman...ar-Rahim-Mu
dalam hati hamba-Mu
lalu diri ini karam dan tenggelam
dalam gelora samudera
musafir cinta.
Ilahi,
aku cinta-Mu
aku cinta Rasul-Mu
aku cinta dia
seperti aku menyintai diriku.
Dalam puisi “Negara Zikir” Penyair ini juga mengajak
atau berdakwah secara langsung kepada seluruh umat Islam dengan menyeru mereka,
agar sentiasa berzikir dan menganggap amalan berzikir itu sebagai amalan yang
baik dan mampu membawa umat Islam berangkat ke negara yang disebut penyair
sebagai “Negara Zikir” iaitu sebuah
negara yang tertakluk di bawah lindungan dan rahmat-Nya. Kata penyair:-
Mari tah, kitani berangkat ke Negara-Nya
kerana tiada yang
setanding dengan-Nya
ada negara di dalam
seluruh negara
Negara Zikir yang tiada
bandingannya
bukan sekadar retorik
atau rahang dan gigi
tetapi dengan niat,
hasrat dan buat tia…
insya Allah, Kun…
terciptalah sebuah Negara
Zikir.
Sementara Azridah PS Abadi,
penyair yang berasal dari Sandakan ini pula menggemakan seruan dakwah melalui
puisi “Istiqmah cinta” dengan penyair
mengungkapkan dalam bentuk puisi naratif, betapa alunan azan subuh yang
bergema, menginsafkan penyair agar menyatu dalam kebenaran, di sepanjang
perjalanan pulang, seperti kata penyair:-
Alun azan subuh bergema, menyusup ke
atma rasa. Hijab menyentuh, lalu
menyusup ke rimba ilusi yang membengit ingatan pada jalan pulang menyatu
kebenaran. Apakah yang lebih bermakna dari hari-hari yang lewat, oleh
pengembara seorang insan yang menjunjung harap sebuah ketenangan. Kekasih, sahutlah salam yang menyentuh
keramahan kalbu. Izinkan titikku berteleku pada cahaya sujud dan beristiqamah
ke pangkal hayat.
Dalam pada itu, tentulah tidak
lengkap, jika makalah ini tidak memperkatakan nilai ukhuwah, khususnya
berkaitan hubungan dua hala antara rakyat negeri Sabah dan juga Negara Brunei
Darussalam. Hubungan itu berlaku dan akrab bukan sahaja dalam konteks politik,
ekonomi dan agama, tetapi juga melalui seni budaya dan sastera.
Dalam puisi “Demi sebuah ikatan” Ain Sofiya misalnya
walaupun menyerlahkan isu bersifat perbadi, tetapi jelas masih memperlihatkan
nilai ukhuwah yang murni sehingga penyair berpesan agar nilai ukhuwah atau
ikatan itu tidak terlerai, tidak dimungkiri dan diingkari, sebaliknya biarlah
kekal tersimpul mati, seperti kata penyair:-
Dan kini
segalanya masih,
masih seperti dulu,
kau dan aku perlu bertemu,
bermesra bercanda senyum tawa
meneruskan talian darah kita,
menjadi milik kita berdua,
dan muara itu menjadi saksi,
atas ikatan kasih dan persaudaraan ini,
dan jangan kau mungkiri,
segalanya masih,
masih seperti dulu,
kau dan aku perlu bertemu,
bermesra bercanda senyum tawa
meneruskan talian darah kita,
menjadi milik kita berdua,
dan muara itu menjadi saksi,
atas ikatan kasih dan persaudaraan ini,
dan jangan kau mungkiri,
Dan jangan kau ingkari,
demi sebuah ikatan ini
biar tersimpul mati.
demi sebuah ikatan ini
biar tersimpul mati.
Azridah
PS Abadi, dalam puisi “Mengakrab cinta”
sekali lagi mengajak khalayaknya menginsafi betapa perlunya hubungan
persahabatan antara rakyat ke dua-dua negara diakrabkan, senada seirama dalam
membina persahabatan. Kata penyair lagi:
…Betapa indahnya hidup mengenal cinta,
manisnya pada penghujung dua benua. Damailah wajah, cerialah rasa. Bahawa esok
kita akan kembali pada mahkota sayang dan selaut harap demi jambatan kasih dan
jalinan ukhuwah di marhabah kasih-Nya.
Mengertilah, salam ini masih berjabat.
Hasyuda Abadi penyair yang
tersohor di negeri Sabah dan merupakan ketua Satu Ikatan Penulis Sabah (IPS)
pula turut merakamkan hal berkaitan cinta ini melalui puisi berjudul “Menjilbab Cinta” yang juga dijadikan
judul antologi ini. Dalam makna kamus’ “Jilbab” bermaksud, pakaian longgar yang
memenuhi keperluan menutup aurat bagi seorang wanita, selain muka dan tapak
tangan. Namun di dalam puisi ini menjilbab cinta, pastinya membawa konotasi
lain, yang mungkin lebih dekat kepada perasaan cinta sesama insan, yang berakarkan
kemuliaan. Antara lain kata penyair:-
Menjejaki sebuah diri
kutemui ketika kata-kata mencatatkan makna dibisikkan suara jiwa senyap
sesenyapnya umpama embun terjadi suatu saat yang maha sepi sesepinya tiba-tiba
sahaja memancar salju berkaca di permukaan bumi, flora dan fauna menyambutnya
dengan baldu redha
Begitu gumamnya rentak
irama yang membangunkanmu rindu tanpa muzik tanpa lirik yang membaca
detik-detik makna digemilangkan, nikmatilah sentuhan adunan gesekan biola redup
melodi pengap senyap menjilbab rahsia yang mengalir melewati gurun-gurun waktu
Dengarkan bisikan ini,
rindu, agar mekar mawar menjiwa ke pelusuk benua mekar perjalanan menemani
saujana bermulanya pengembaraan mulia.
Sementara Jaliha Zaman pula, melalui
puisi “Sultan Adil Laila terbilang” melihat
nilai ukhuwah dan keakraban hubungan dua hala antara rakyat Sabah dan Negara
Brunei DS melalui penghormatan penyair dan rafak syukur penyair terhadap Ke
Bawah Duli Tuan Patik, dengan mengungkapkan:-
Dirgahayu bumi bertuah
negara tetangga damai sentosa
kepimpinannya laila membuana
disayangi rakyat jelata
Duli Tuan Patik Sultan bertaktha di hati
disayang rakyat sampai ke mati
tiada cinta berbelah bahagi
satu menyimpul pasti
setia bangsa terpuji!
Dirgahayu sultan junjungan
umpama berlian bercahaya terang
Duli Tuan Patik Sultan raja terbilang
sultan adil laila disayang
cinta merakyat sembah dijulang
kasih kami menumpang senang
negara tetangga damai sentosa
kepimpinannya laila membuana
disayangi rakyat jelata
Duli Tuan Patik Sultan bertaktha di hati
disayang rakyat sampai ke mati
tiada cinta berbelah bahagi
satu menyimpul pasti
setia bangsa terpuji!
Dirgahayu sultan junjungan
umpama berlian bercahaya terang
Duli Tuan Patik Sultan raja terbilang
sultan adil laila disayang
cinta merakyat sembah dijulang
kasih kami menumpang senang
Dalam pada itu, penyair Laila Elok melihat
tautan rakyat kedua negara melalui budaya dan seni tradisi rakyat Brunei yang
turut popular di negeri Sabah iaitu seni budaya tradisi “Bujang Si Gandam”.
Melalui puisi “Tautan kasih Si Bujang
Gandam” penyair antara lain merakamkan:
Tika bertatih
dodoian irama terus mengasih
ada syair lakaran gurindam mendidih
dongeng dan nyata rangkuman insani
jauh gemersiknya mengelilingi
menerpa lautan
menerja di pergunungan
merentas maya
aduhai, bertaut rasa
aku di Bawah Bayu
dikau di Darus Salam
Bujang Si Gandam menggamit kasih
ikatan erat di deria
mengiringi kedewasaan ini
ungkapan terbena
untaian madah dan seloka
tika ini.
Masih dapatkah ku dakap iramamu
wahai ‘Bujang Si Gandam’.
dodoian irama terus mengasih
ada syair lakaran gurindam mendidih
dongeng dan nyata rangkuman insani
jauh gemersiknya mengelilingi
menerpa lautan
menerja di pergunungan
merentas maya
aduhai, bertaut rasa
aku di Bawah Bayu
dikau di Darus Salam
Bujang Si Gandam menggamit kasih
ikatan erat di deria
mengiringi kedewasaan ini
ungkapan terbena
untaian madah dan seloka
tika ini.
Masih dapatkah ku dakap iramamu
wahai ‘Bujang Si Gandam’.
Namun demikian penyair
negeri Sabah yang baharu sahaja menerima hadiah Sastera Perdana Malaysia bagi
tahun penilaian 2012, sekali lagi menyerlahkan dua buah puisi yang tidak
menyentuh nilai ukhuwah secara langsung, tetapi penulis berpendapat, penyair
ini melakar mesejnya melalui sturktur bahasa yang memperkasa sistem lambang.
Gerimis dalam puisi “Musim Gerimis”
adalah lambang yang beranjak kepada makna lain, yang menjalar perlahan ke dalam
sebuah rumah, sehingga kata penyair:-
Sebenarnya aku turut
bersedih, Mei ini
melihat selisir rumah dan tingkap
yang sunyi kerana ketiadaanku
melihat selisir rumah dan tingkap
yang sunyi kerana ketiadaanku
Dalam puisi “Mendung” penyair ini mengajak pula
khalayaknya memahami makna mendung (dalam konteks makalah ini dihubungkaitkan
dengan nilai ukhuwah” supaya mereka mengerti apa yang ada di dalamnya. Dalam
puisi yang indah ini penyair merakamkan lagi:
Orang perseorangan yang hadir
berjalan dalam puisi-puisi luka tak terduga
mengalihkan semuanya khusus buatmu.
Angin berkeliling, memeriksa tempat jatuh
yang sesuai bagi daun yang layu, juga
untuk kesempatan yang sukar digambarkan.
Apa yang tidak dapat kulihat, kini muncul
dari debu berterbangan, bak pertapa
yang kembali bersekutu dengan manusia biasa.
Selain itu aku tak suka berkata apa-apa
kecuali engkau yang termasuk dalam
sari-sari cinta.
Dalam kesempatan yang terbatas
ini, penulis juga menyentuh sedikit tentang puisi yang dihasilkan Mohd. Puad
Bebit. Walau pun puisi penyair ini biasanya seperti berseloroh, berjenaka dan
lebih sesuai dideklamasikan, tetapi mesej tetap mencuri ruangnya. Dalam puisi
yang berjudul “Dah Dapat, Tak Dapat-Dapat”,
penyair mungkin ternampak seperti membebel tentang sesuatu yang kita kejar
kerana sikap tamak manusia yang tidak pernah puas dalam berkehendakkan sesuatu,
sehingga akhirnya timbul konflik, dan akhirnya bersengketa dan berperang yang
menghancurkan segala-galanya. Tiada lagi nilai ukhuwah sehingga pada
konklusinya yang dah dapat, pada akhirnya tak dapat-dapat. Kata penyair:-
Dah dapat
tak dapat-dapat
dah dapat sikit
mula hendak banyak
dah dapat banyak
mula hendak
lebih
dah dapat lebih
mula hendak mengata
dah dapat mengata
mula hendak sengketa
dah dapat sengketa
mula hendak kuasa
dah dapat kuasa
mula hendak berperang
mula berlari menggonggong
tulang
melihat air ada
bayang-bayang
mulut ternganga tulang
terbuang
tulang dan bayang lenyap
menghilang.
Dah dapat-dapat
tak dapat-dapat…
Puisi terakhir yang sempat dibicarakan
dalam makalah ini ialah puisi “Awda (Kalian
Yang dihormati)” hasil karya penyair muda, Rafi Harumin yang semakin
menempa nama dalam dunia kepenyairan di negeri Sabah. Puisi ini amat jelas
memaparkan kesan kunjungan penyair ke negara Brunei DS. Senyum gadis di
jendela, sambutan yang beriring doa akan kesejahteraan kedua-dua negara. Jika
puisi ini diperhalusi sudah pasti boleh menjadi sebuah karya yang menarik,
namun apa pun mesejnya tetap penting iaitu memperkasakan nilai ukhuwah rakyat
kedua-dua buah negara. Diturunkan sepenuhnya puisi berkenaan seperti berikut:
Si tampan yang
ceria, tawanya menebar angin cinta
menghapus pergi ruang duka.
gadis tersenyum di jendela
menyambut mesra hadirnya kita
mendatangi ranah mereka
negara yang mendukung pemerintahan beragama
menghapus pergi ruang duka.
gadis tersenyum di jendela
menyambut mesra hadirnya kita
mendatangi ranah mereka
negara yang mendukung pemerintahan beragama
Salam sejahtera
para awda!
kalian menyambut kami dalam gembira
kami mendatangi beriring doa
kalian menyambut kami dalam gembira
kami mendatangi beriring doa
sejahtera
dua negara
Selamat hingga ke
akhirnya
Allah memberkati kita
melindungi rumah kita
sejahtera di akhirat sana.
semoga diperkenankan!
Allah memberkati kita
melindungi rumah kita
sejahtera di akhirat sana.
semoga diperkenankan!
Demikianlah pelbagai bentuk
dan makna puisi yang menjurus kepada
penyerlahan nilai dakwah dan ukhuwah yang meninggalkan impak yang tidak kecil
kepada khalayak sama ada di negeri Sabah, mahupun di negara Brunei DS.
Memanglah impak atau kesannya berbeza-beza, kerana penyair berpengalaman biasanya
mampu menghasilkan karya yang baik segi struktur bahasa dan bentuknya,
memperlihatkan daya ekspresi yang matang, menyerlahkan unsur puitis dan
kreatif, berbanding mereka yang baharu menapak dalam dunia kepenyairan. Namun
sebahagian besarnya tetap menyumbang dari segi mesej puisi, terutama hal yang
berkaitan dengan nilai keIslaman, khususnya isu berkaitan “Nilai Dakwah dan
Ukhuwah” sesuai dengan kecenderungan dunia masa kini yang semakin memerhatikan
Islam dalam pelbagai aspek kehidupan, merentas sempadan dan garis batas
antarabangsa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan