SESUATU
yang menjadi perhatian kita pada hari ini khususnya dalam kesinambungan pelestarian
dunia sastera yang lebih terarah apabila wujud kecenderungan para penulis untuk
ikut serta dalam genre lain yang lebih mencabar. Genre yang dimaksudkan adalah
kritikan. Kritikan sastera walaupun bukan baru dalam perkembangan kesusasteraan
di Sabah namun tulisan-tulisan yang berbau serius dalam bidang ini hanya
bersifat berkala bahkan amat sedikit. Ertinya tulisan-tulisan yang pernah kita
baca hanya berupa apresiasi, ulasan atau resensi semata-mata tanpa
mengaplikasikan teori-teori tertentu. Pada hal ia perlu seiring dengan lahirnya
genre sastera kreatif terutama sekali di media-media massa tempatan atau dalam
forum, seminar, pertemuan penulis dan seumpamanya.
Memandang
kembali sejarahnya, kemunculan teori-teori kesusasteraan yang dihasilkan oleh
sarjana Melayu pada penghujung tahun 1980-an dan awal tahun-tahun 1990-an menggambarkan
suatu yang menarik dan telah memberi wajah baharu kepada sejarah perkembangan
kesusasteraan Melayu di Malaysia. Tokoh-tokoh sarjana kesusasteraan Melayu
seperti Shahnon Ahmad, Kassim Ahmad, Muhammad Hj Salleh, Shafie Abu Bakar, Mohd
Affandi Hassan, Hashim Awang, Mana Sikana dan Sohaimi Abdul Aziz memainkan
peranan penting dan bermakna atas sumbangan besar mereka.
Shahnon
Ahmad dan Kassim Ahmad merupakan dua orang tokoh pemula yang mencetus idealisme
teoretikal kesusasteraan Islam. Shahnon menegaskan bahawa kesusasteraan Islam
itu ialah kesusasteraan kerana Allah dan berhikmah kepada manusia sejagat
(Shahnon Ahmad 1981:3). Kassim Ahmad pula beranggapan apa sahaja hasil
kesusasteraan yang memiliki unsur-unsur Islam sejagat adalah kesusasteraan
Islam. Kontradiksi ini telah menjebak kedua-dua tokoh ini ke dalam polemik yang
berpanjangan.
Polemik
ini mempunyai kemiripannya dengan pertentangan pendapat yang menjebak golongan
Formalis Rusia dengan Strukturalisme, meskipun kedua-dua golongan ini
berlandaskan satu isu yang sama iaitu kesasteraan sastera, Formalis Rusia lebih
mementingkan aspek linguistikal yang didokong oleh ciri-ciri kegayaan dan
keanehan bahasa sebagai dasar kesasteraan sastera. Teori Strukturalisme melihat
kesasteraan sastera itu tidak hanya bergantung kepada aspek linguistik
semata-mata, sebaliknya mementingkan keseluruhan bahagian dalam struktur karya
sebagai menunjangi makna kesasteraan.
Polemik
yang tercetus di antara Shahnon Ahmad dan Kassim Ahmad mendapat reaksi daripada
beberapa orang tokoh lain yang turut memberi pendapat masing-masing tentang
sifat dan ciri-ciri kesusasteraan Islam. Shafie Abu Bakar yang sependapat
dengan Shahnon Ahmad, kemudiannya tampil dengan gagasan teoritikalnya yang
berpaut kepada persoalan pengindahan dan penyempurnaan. Kemunculan kedua tokoh
ini memberi cabaran kepada penghasilan kerangka kesusasteraan Islam sebagai
alternatif kepada toeri-teori kesusasteraan Barat yang telah sekian lama
mendominasi kesusasteraan Melayu (Ungku Maimunah,1998:26).
Walau
bagaimanapun, polemik ini tidak pula menjadi pencetus segera kepada kelahiran
teori-teori kesusasteraan Melayu. Hampir sepuluh tahun berikut iaitu penghujung
tahun 1989, baharulah munculnya Puitika Sastera Melayu oleh SN Dr.Muhammad Haji
Salleh, yang mempunyai gagasan teoretikal terhadap kesusasteraan Melayu. Namun,
kemunculannya bukanlah satu kelangsungan daripada polemik Shahnon Ahmad dan
Kassim Ahmad, kerana Puitika Sastera Melayu merupakan satu hasil penyelidikan
yang didorong oleh keinginan untuk mempunyai teori kesusasteraan sendiri
setelah melalui pencarian selama 30 tahun dan penyelidikan ini dibiayai pada
awalnya oleh Yayasan Volkswagen dari Jerman pada tahun 1986, kemudian
Universiti Kebangsaan Malaysia menyumbangkan dana menyokong penyelidikan ini
(Muhammad Haji Salleh, 2000:vii).
Dari
sudut sejarah perkembangan teori kesusasteraan Melayu, Shahnon Ahmad dan Kassim
Ahmad bolehlah dianggap sebagai pencetusnya, manakala Dr. Muhammad Haji Salleh
sebagai tokoh pemula yang memberi nama teori berserta gagasan-gagasannya. Hal
ini samalah seperti kemunculan teori Kritikan Baharu (New Criticism) dan teori New Historicism di Amerika Syarikat.
Tahun 1990-an merupakan tempoh waktu kelahiran beberapa lagi teori
kesusasteraan Melayu selepas Puitika Sastera Melayu, seperti Pengkaedahan
Melayu oleh Hashim Awang, Pendidikan Estetika daripada Pendekatan Tauhid (teori
ini kemudiannya dikenali dengan nama Persuratan Baharu) oleh Mohd Affandi
Hassan, Teori Takmilah oleh Shafie Abu Bakar, Teori Teksdealisme oleh Mana
Sikana dan Rasa-Fenomenologi oleh Sohaimi Abdul Aziz. Memasuki abad ke-21,
muncul pula beberapa teori dan praktis kritikan yang dikemukakan oleh sarjana
sastera Melayu. Antaranya ialah Pendekatan Kata Kunci oleh Mohamad Mokhtar
Hassan, teori Fitrah Gerak oleh Prof. Sahlan Mohd Saman, teori Sastera Warisan
oleh A.Wahab Ali dan teori Pemikiran Saintifik SPB4K oleh Mohd Yusof Hassan dan
yang terkini teori Anjakan Makna oleh Prof. Rahman Shaari.
Sehingga
kini, usia sejarah perkembangan teori kesusasteraan Melayu sudah menjangkau 15
tahun lebih. Berbanding dengan perkembangan teori kesusasteraan di Barat, usia
15 tahun ini adalah terlalu mentah. Teori-teori moden yang berkembang di Barat
menguasai kesusasteraan dunia hampir dua abad iaitu bermula tahun 1800 hingga
1960-an. Akhir tahun 1960-an bermulalah era baharu yang dikenali sebagai era
pascamodenisme yang ditandai dengan kemunculan teori Dekonstruksi oleh Derrida
yang menentang teori Struktural (Mana Sikana,1998:133).
Berbanding
dengan teori-teori kesusasteraan di Barat, teori-teori kesusasteraan Melayu di
Malaysia (kelahiran sarjana Melayu di Malaysia) bolehlah dikatakan melalui fasa
pertama yang boleh dinamakan sebagai `fasa permulaan`. Pada peringkat ini, para
penteori kelihatan berusaha gigih memperjelaskan prinsip-prinsip dan dasar
teori masing-masing dan cuba pula menguji kemampuannya dalam bidang kritikan.
Shafie Abu Bakar, Sohaimi Abdul Aziz dan Mana Sikana gigih melakukan usaha ini
bagi membuktikan kebolehpercayaan dan legitimasi prinsip-prinsip teori mereka.
Dalam
masa yang sama, teori-teori ini (Takmilah, Teksdealisme dan Rasa- Fenomenologi)
mula memasuki dunia kritikan Melayu dan menjadi sebahagian daripada teori
kritikan yang mampu diuji. Teori Takmilah pertama kali diuji terhadap kumpulan puisi
'Kau dan Aku' karya A.Aziz Deraman. Berasaskan buku ini, Shafie Abu Bakar
mendakwa berjaya menemui hubungkait persoalan yang dipadankan dengan
lunas-lunas teoretikal. Rasa-Fenomenologi pula diuji dengan novel Salina karya
A.Samad Said dan Teksdealisme pula diuji menerusi Shahnon Ahmad, Dr. Muhammad
Hj Salleh, Anwar Ridhwan dan Kemala bagi menemukan unsur keunggulan
kepengarangan pengarang dan teksnya.
Teori-teori
lain seperti Puitika Sastera Melayu dan Pengkaedahan Melayu, berdiri atas
posisi teori kesusasteraan semata-mata. Teori-teori ini lebih bersifat umum
yang memperjelaskan bentuk dan sifat kesusasteraan dan karya-karya
kesusasteraan Melayu. Samalah halnya dengan tanggapan Shahnon Ahmad dan Kassim
Ahmad terhadap kesusasteraan Islam. Manakala teori Persuratan Baharu mula
didekati dan mendapat perhatian akhir-akhir ini oleh penyelidik dalam aplikasi
kritikan.
Jalur gerakan pembinaan dan
pengaplikasian teoretikal dalam penyuburan karya-karya kreatif ini amat penting
untuk ditelusuri. Para penulis yang terlibat selepas ini sewajarnya
mendalami bidang kritikan sastera lebih terarah, fokus dan mendalam.
Mendalaminya melalui pelasterian ilmu yang dibaca, berhadapan dengan guru-guru
dan tentunya menerusi bengkel-bengkel yang dianjurkan sekerapnya. Tiada siapa
pun mampu mengetengahkan bahan sastera kita jika ia hanya menjadi bacaan
ringan. Tanpa kajian dan pembicaraan yang meluas serta
melalui
ujian teoretikal yang sesuai bahan sastera kita serta pengarangnya hanya berada
pada landasannya yang
kaku dan beku. Buku yang telah dibaca akan terus tersimpan di rak buku.
Pengarangnya pula hanya gah dalam senarai panjang
sejarahnya.
Bagaimana dengan initipati pemikirannya? Inilah peranan dan tanggungjawab para
pengkritik sastera kita. Kali ini kritikan akan mengisi kekosongan ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan