PENGUMUMAN:

INGIN MENYERTAI IPS?
Sila hubungi Ketua Dua (0168351013), Puan Jaliha Jaman (0198116672) atau Setiausaha Satu (Mohd Nurazwan 0198695012)

***
24 Mac 2015
- ulangtahun IPS ke-25. Apakah sumbangan anda kepadanya sehingga ke usinya kini? Mari fikirkan untuk 25 tahun akan datang?


***
Ikatan Penulis Sabah telah diperakukan sebagai penerbit buku daripada Perpustakaan Negara Malaysia. Para penulis di Sabah khasnya ahli-ahli IPS yang berhasrat menerbitkan buku boleh mengemukakan nombor ISBN buku berkaitan kepada urus setia IPS. Bagi ahli tiada sebarang bayaran dikenakan. Maklumat lanjut berhubung dengan perkara ini boleh menghubung kami (016 8120664) - Ketua Satu

***
SALAM WASATIYYAH!

SALAM ULANGTAHUN KE-25 IPS

SALAM JUBLI PERAK!



05 Januari 2014

Untung dan rugi dalam dunia sastera


SETIAP tiba hujung tahun kita sering ditanyakan apa yang sudah berlaku. Selepas itu ditanya lagi apa yang akan berlaku apabila awal tahun menjelma. Maka pelbagai hal diambil kira. Ada yang dengan berjaya melalui masa lalunya dengan tidak kurang juga yang gagal menepati sasaran.  Bagi yang tidak meletakkan sebarang nilai terhadap hari-harinya sama ada yang lepas atau yang mendatang barangkali tidak bersusah payah untuk mengingati apa-apa. Rugi atau untung bukan soalnya. Namun dengan menganggap rugi dan untung semata-mata sudah tentu tidak juga memberikan sebarang nilai sekiranya setiap individu itu tidak menjadikan untung dan ruginya sebagai pedoman hidup selanjutnya. Mengejar atau terus tewas perlu menjadi asas motivasi yang kekal dan malah siaga kepada orang-orang yang cintakan perjuangan dan kejayaan.

Dalam konteks dunia sastera, untung dan rugi juga sering menjadi percaturan para penulis. Untungnya penulis yang rajin, produktif serta prolifik berkarya sudah pasti bakal meriah kejayaan. Dengan menang sayembara secara berganda lantaran usahanya yang gigih merupakan untung yang berbaloi. Menulis sebuah novel untuk peraduan sudah tentu suatu kerja yang tidak mudah kerana dengan acuan atau sukatan waktu yang telah ditentukan harus menyiapkan manuskrip sebelum sampai pada garisan penutup harinya mata fikir dihentikan. Penulis yang terjebak dalam dunia sayembara akand menghadapi dua keadaan, pertama dia berjaya menghasilkan karya yang hebat kerana telah menyediakan bahan-bahan terlebih awal. Kedua, penulis yang menulis secara tergesa-gesa dan memaksa-maksa untuk menyiapkan manuskripnya. Bahannya terlalu sedikit dan menah. Begitu dia mengejar masa penulis ini akan terpuruk oleh masalah karya yang tidak matang.

Walau apapun keadannya, penulis novel ini tetap merasa untung walaupun tewas dalam penilaian sayembara kerana dia telah menyelesaikan satu tugas yang amat mencabar dengan menghasilkan sebuah manukrip novel yang sudah tentu walaupun tidak menang tetapi masih boleh diterbitkan selepas melakukan pembaikan selanjutnya. Untungnya juga nanti malah bakal menyaingi novel-novel yang meraih hadiah. Sambil berkata kepada sang rugi, antaranya yang tidak menyiapkan apa-apa karya waima menyertai sayembara. Rugi kerana tidak menulis sebaris ayat pun untuk sajak-sajaknya. Menulis di FB pula hanya menyalin ungkapan atau kata-kata hasil perahan otak orang lain. Budaya ‘cut and paste’ terus berleluasa bukan semata-mata di muka buku bahkan kepada para pelajar pengajian tinggi. Meski nanti menjulang ijazah tetapi rugi kerana tiada ilmu yang dibawa bersama setelah menyelesaikan pengajian akibat budaya ‘cut and paste’ itu.

Barangkali untuk mengekalkan untung dalam dunia penulisan, para penulis perlu menyediakan sasaran kerja masing-masing. Sasaran Kerja Tahunan atau SKT yang pernah saya utarakan dalam ruangan ini wajar disiap siagakan menjelang tahun baru untuk meletakkan keupayaan mereka dalam dunia mencabar itu. Katakan sahaja dalam tahun mendatang dianggarkan dua atau tiga jenis sayembara akan dianjurkan, contoh novel, sediakan rangka manuskrip yang bakal ditulis. Begitu juga cerpen dan puisi bahkan bagi kriteria yang lain juga. Misalnya setiap bulan dua buah cerpen bakal terhasil dan sekurang-kurang lima buah puisi yang bermutu bukan sahaja ditulis bahkan disiarkan. Disiarkan di mana? Sudah tentu pertanyaan ini dijawab dengan penghantaran ke semua media tanpa satu pun tinggal. Ini trend penulis kita masa kini, tidak mahu ketinggalan apa tah lagi promosi bagi media-media massa terus diberikan perhatian. Dengan trend ini juga memberikan kesempatan kepada para penulis nusantara menyertai perkembangan sastera kita. Ironinya pula apakah karya kita juga diberikan ruang di tempat mereka? Kalau Pak S Kadarisman kata, ini tidak adil! Apa boleh dilakukan kerana begitu pemurahnya pihak editor kita dengan alasan yang menarik yakni ingin melihat kelainan atau perbezaan pengkaryaan. Ruginya wujud di sini kerana ruangan yang ada itu disediakan pula kepada orang lain. Untungnya pula barangkali, penulis baru boleh belajar atau mengikuti corak penulisan mereka dari luar sana. Masih ada juga surung tarik untung ruginya di sini.

Penulis di Sabah memang beruntung sekali. Boleh dikatakan bahawa antara penulis yang memang bertuah di Malaysia adalah penulis Sabah kerana karya mereka telah banyak terpilih dalam produk penerbitan ITBM mengalahkan DBP. Lebih beruntung lagi dalam penilaian Sastera Perdana Malaysia baru-baru ini, karya-karya yang diterbitkan ITBM antara yang menang itu hasil karya penulis dari Negeri Sabah. Ini memberi tunjuk bahawa untungnya penulis yang berwibawa rajin dan kreatif. Mereka terus berlumba-lumba menghasilkan karya apabila ruang terbuka luas untuk mengenengahkan pemikiran mereka. Terkesan juga bahawa siapa yang lambat bermakna dia menjadi penulis paling rugi terutama yang langsung tidak produktif menulis tetapi masih enggan melupakan bahawa diri itu seorang penulis. Penulis masa lampau, penulis kenangan, penulis yang tidak lagi berupaya mengembalikan kegemilangannya. Sebab itu beberap penulis veteran kembali, dan ikut sama mengemukakan karya mereka untuk dinilai. Alhamdulillah bagi yang mampu mengikut rentak pendekatan semasa, buku-bukunya akan dibeli dan dibaca, bukan dibeli tapi di simpan dalam almari kaca.

Ruginya pula apabila banyak buku yang diterbitkan itu tidak dibicarakan secara ilmiah waima resensi sekali pun. Nah, untuk tahun yang bakal menjelang ini nanti, sudah tentu satu usaha pemugaran penulisan akan dilaksanakan dengan pengisiannya membicarakan buku-buku yang terbit itu secara tuntas dan serius. Jangan terlalu memfokuskan kepada dunia sayembara atau penghasilan karya kreatif, tetapi mengambil kira juga hal-hal kritikan, promosi dan menambah nilai. Penganjur yang melaksanakan ini perlu juga memberikan tumpuan secara terancang dengan meletakkan kriteria-kriteria tertentu. Novel, cerpen dan puisi mengikut tema, gender, pengalaman dan sebagainya. Usaha memilih-milih begini diperlukan untuk memberikan tahap-tahap tertentu kepada penulis yang berkenaan. Kita perlu juga mengenalpasti tema apa yang wajar dan tidak wajar diketengahkan. Selain daripada itu, apakah sudut pandangan para novelis kita telah berani menerobos pemikiran semasa? Puisi-puisi para penyair Sabah pula apakah acuan yang telah mereka pilih dan siapa penyair-penyair yang telah memperlihatkan keupayaannya mencipta flatform yang tersendiri. Paling tidak ada usaha memilih penyair bagi setiap tahun atau bagi setiap dekad.
Para penulis memang beruntung dari pelbagai segi. Di samping rugi yang ada tetapi tidak begitu difikirkan seperti saya maksudkan di atas lantara tumpuan kebanyakan penulis lebih kepada dunia pengarangan. Belum ada yang berani menulis kritikan. Jika boleh kritikan ditulis oleh mereka yang berilmu kritikan dengan disiplin kritikan. Bukan dia juga seorang penulis kreatif, di samping itu menulis kritikan. Memang ada yang berhasrat melakukan kerja berat ini. Walaupun tidaklah menjadi dosa jika anda boleh menulis semua genre dan semua boleh dilakukannya dengan berjaya. Barangkali boleh juga diadakan sayembara kritikan sastera. Sudah pasti ramai yang ingin menyertai dengan harapan bukan hadiah yang dilihat tetapi sekaligus juga aktiviti kritikan itu sendiri. Insya Allah dunia kritikan juga akan ada untung lebih hebat daripada ruginya bagi yang tidak menulis sebarang apa kerana baginya, tidak menulis itu juga termasuk dalam gelora dunia sastera!